'Ik had geen zin in dat onzekere bestaan' Jazzpianist Rob Agerbeek: Boogie-woogie, oude stijl, dixieland, bebop en hard-bop. Dit jaar viert de beroemde jazz pianist Rob Agerbeek zijn 50-jarig jubileum. Het spel van de veelzijdige muzikant is altijd spontaan en swingend gebleven.'Muziek in Indië had iets magisch.' DOOR MANUEL MINNAAR O FOTOGRAFIE SERGE LIGTENBERG In 1955 maakte de Nederlandse jazzwereld plotseling kennis met een jonge, gedreven boogie-woogie pianist. In de daarop volgende jaren won hij concoursen als de AVRO jazzcompetitie, het Haags jazzcon- cours en het Nationaal jazzconcours met zijn sprankelende, swingende manier van spelen. De naam van deze sensatie, afkomstig uit Indone sië, was Rob Agerbeek. In de jaren die volgden, ontwikkelde Agerbeek zich tot een veelzijdig muzikant. Vandaag de dag is de bescheiden Hagenaar een veelge vraagde boogie-woogie, oude stijl, dixieland, bebop en hard-bop pia nist. Moesson reisde naar Den Haag om uitgebreid met de beroemde musicus van gedachten te wisselen. Agerbeek woont prachtig in het centrum van Den Haag. Op de galerij van het appartementencomplex hebben we vrij uitzicht op de toren van het Vredespaleis, de Maurits- kade en de gezellige Frederikstraat. Agerbeek doet zelf open. Hij zorgt voor drankjes en we voelen ons direct op ons gemak. Voordat we er erg in hebben, zijn we al een half uur diep in gesprek zonder dat de casset teband loopt. Ik zet 'm alsnog aan en vraag:'Je bent dit jaar vijftig jaar een beroemd pianist. Toch heb je nooit voor een carrière als beroeps muzikant gekozen. Waarom niet?'Agerbeek:'Ik heb gekozen voor een maatschappelijke carrière naast de muziek. Ik heb 34 jaar voor de Nuts Ziektekostenverzekeringen gewerkt. Ik heb voor zekerheid gekozen. Tja, eigenlijk ben ik vrij burgerlijk. Ik wilde mijn jongens (Agerbeek heeft twee zonen; Robbert en Arris) zien opgroeien. Ik had geen zin lang bij mijn gezin weg te zijn. Ik ken zat voorbeelden van mensen die hun kinderen nooit zagen, opgeslokt door de muziek.' Hebben de twee carrières elkaar in de weg gezeten Ik denk dat de muziek mijn maatschappelijke carrière in de weg heeft gezeten. Ik heb het best ver geschopt bij de Nuts, maar het had beter gekund. Ik kreeg van de oude directie weinig waardering. Als ik de directiekamer binnenkwam, zag ik uitgeknipte krantenartikelen over mij liggen. Dan werden er vaak rotopmerkingen gemaakt als:'Wat stop jij die journalisten toe?'Met de nieuwe directie was het contact veel beter. Mijn cd's Swinggift, Second Opinion en Full House zijn door Nuts uitgebracht. Hoe ben je er toe gekomen de muziek in te gaan Die tik heb ik meegekregen van Batavia. Er werden in onze familie veel dansfeestjes georganiseerd.Tijdens die parties bij tantes thuis mocht ik de platen draaien. Op die manier kwam ik in contact met muziek van Tommy Dorsey, Artie Shaw en Count Basie. Indie tijd wist ik nog niet eens wat het verschil was tussen jazz- en dansmuziek, dat heb ik pas in Nederland geleerd. Ik was ook zeer onder de indruk van de Siamese Swingers in het zwembad van Manggarai. Dat orkest speelde voor de mensen die gezwommen hadden. Vooral de discipline die in zo'n orkest zat, sprak mij aan. Voor mij had muziek in Indië iets magisch. Als er ergens vanuit een raam muziek klonk, was ik totaal afgeleid. Ik stopte dan met alles wat ik op dat moment deed - of dat nu voetballen of vlie geren was - en ging luisteren. Dan hoorde ik plotseling: 'Hé, jij was toch linksback?' Dan hadden mijn vriendjes vijf minuten niets meer aan me gehad op het voetbalveld. moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 46