Prima Ballerina Mascha Stom: Vanaf haar dertiende soleerde de Indische Mascha Stom bij diverse balletgezelschappen. Ze stond aan de wieg van de Nederlandse dansgeschiedenis. Gerard Mosterd bezocht de internationale diva. JOR GERARD MOSTERD O FOTOGRAFIE ARMANDO ELLO 'Ik dans altijd' Voordat ik Mascha Stom (Bandoeng, 1926) bel voor een afspraak, bekijk ik in haar biografie haar foto's uit het verleden. Een exotisch uitziende vrouw, prachtig gezicht, met een sierlijke uitstra ling, gezegend met een geproportioneerde fysiek vol lijnenspel - volgens mij een echte Indische schoonheid, zelfs met perfect ge vormde 'hoge-wreef-voeten' voor ballet. Ik bezoek haar en haar man, de Canadese industriebaron Sam Burnstein, in hun ap partement in Amsterdam. Tien jaar geleden zijn ze vanuit Canada hierheen verhuisd. Vanuit haar sofa begint Mascha gracieus en op theatrale manier te vertellen over haar bewogen levensgeschie denis. Naast haar glas wijn staat een schaaltje kroepoek. In ons inleidend gesprek bespreken we onze gemeenschappelijke interesse voor onze Indische achtergrond en het blijkt dat we beiden in geheel verschillende tijden dezelfde dansvakopleiding hebben geno ten: het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. 'Mijn ogen waren gericht op het klassieke ballet,'zegt ze,'en in dat nette instituut kreeg ik moderne dans te zien.' Ze wilde het niet, zocht verder naar een voor haar geschiktere oplei ding en vond die bij pedagoge en danseres Darja Collin; de muze van scheepsarts en dichter Slauerhoff. Pionier Afgelopen jaar verscheen de biografie van de inmiddels 78-jarige Mascha Stom, één van Nederlands eerste klassieke sterballerina's. Een talent dat zich op het juiste moment aandiende. Het boek Mascha Stom, prima ballerina, geschreven door Yoka van Brummelen, vult voor een deel een leegte op; er is namelijk weinig geschreven over deze oer tijd van de Nederlandse dans. De Nederlandse dansgeschiedenis begon pas echt concreet vorm te krijgen na de Tweede Wereldoorlog. Zestig jaar geleden was er in het calvinistische Nederland niet veel te beleven op professioneel theater- dansgebied en zeker niet op het terrein van het klassieke ballet. Mede daarom las ik dit boek in één adem uit. Vandaag de dag bezit Nederland een bloei end en internationaal dansklimaat. In veel steden zijn regelmatig dansvoorstellingen te zien van grote en kleine, eigentijdse, moderne en klassieke, buitenlandse en door het land verspreide dansgezelschappen. Ne derland telt acht professionele opleidingsinsti tuten tot toneeldanser die continu afgestudeerde dansers afleveren. Voor een zestien miljoen inwoners tellende natie is dat buitengewoon rijkelijk bedeeld. Deze revolutionair geprofessionaliseerde danssituatie was ondenk baar geweest zonder de pionierende en inspirerende activiteiten van danspersoonlijkheden als Mascha Stom. Haar naam is onlosmakelijk verbonden aan de, helaas vaak vergeten namen van een serie onmis bare pioniers, zoals Yvonne Georgi, Mascha ter Weeme, Pieter van der Sloot, Karei Poons, Max Dooyes, Florrie Rodrigo en vele anderen. Natuurtalent Mascha Stom wordt op 12 juni 1926 geboren in Bandoeng en verhuist negen jaar later naar Den Haag waar ze haar eerste balletlessen krijgt van Berty Sorel. Driejaren krijgt ze balletles op de school van Darja Collin die Mascha leert dat 'elke beweging die je maakt betekenis moet hebben'. Wanneer ze als twaalfjarige in Iril Gadescovs school voorstelling debuteert, wordt ze door publiek en pers onmiddellijk als natuurtalent bejubeld. Aansluitend danst ze als soliste, vanaf haar dertiende bij verschillende, net opgerichte dansgezelschappen zoals het Nederlands Ballet en het Ballet van de Nederlandse Opera en later het Ballet der Lage Landen. moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 46