'Mijn vader was een zeer getalenteerd man. Een nationale bekendheid: vliegenier, aanvoerder van het Nederlands voetbalelftal in Nederland, tenniskampioen op Java. Hij was voor mij als meisje mijn eerste liefde; hij kon alles, hij was open, humoristisch en heel intelligent. Door een vreselijk ongeval moest hij later met vervroegd pensioen en terug naar Nederland. Probeer altijd beter te doen dan je denkt datje kunt, leerde hij me.' Later laat Mascha me in een bijkamertje het statige, vergeelde portret zien van een knappe man met duidelijk Indische trekken.'Ik heb altijd gedacht dat het Indische lichaam flexibeler is dan het Nederlandse,' zegt ze. 'Mijn vader zei altijd dat ik een Indisch lichaam had.' Rouwperiode De romantisch ogende glittercarrière van een prima ballerina kent ook schaduwkanten. Mascha noemt haar continue pogingen om een balans te vinden tussen carrière opbouwen, moederschap en echtge note zijn. Haar eerste partners leken zich van haar af te keren zodra het goed ging met haar dansersloopbaan. De onverwachte dood in 1972 van haar enige dochter, Mariëlle, op 26- jarige leeftijd, is voor haar een onuitwisbaar drama dat gevolgd wordt door de dood van Sam's middelste en jongste zoon enkele jaren later. Ik ben onder de indruk van hoe beiden over dit vreselijke gebeuren spre ken. Vanuit een spiritueel besef buigen ze deze onomkeerbare feiten in een positieve richting. Na een jarenlange rouwperiode om hun verlies een plaats te kunnen geven, besloot Mascha om jonge mensen iets mee te geven van haar kennis, ervaring en bezieling voor de dans. In 1979 richtte zij de Mascha Stom Centre for the Dance op in Niagara on- the-Lake in Canada. Als voormalig gevierd prima ballerina startte ze op 53-jarige leeftijd een groots educatief dansproject; een dansopleiding en een dansopleiding plus gezelschap in St. Catharines. Het blijkt een succesvolle onderneming te zijn. Mascha Stom-dag Vanuit de sofa bekijken we samen de video van haar beëdiging tot Woman of Excellence van de Canadese stad St. Catharines voor haar verdienstelijke inspanningen voor het lokale dansonderwijs en de oprichting van een dansgezelschap.'l'm quite overwhelmed with this honour that the city of St. Catharines has bestowed upon me. Since I'm a better dancer than a speaker, as you've noticed, I'd like to express my gratitude through a reverence', hoor ik haar met een geëmotioneerde stem op de band zeggen. Sinds 1993 is 8 november de officiële Mascha Stom-dag in St. Catharines. Sam en Mascha hebben veel te vertellen. Ze hebben ook veel beleefd. Ik kan onmogelijk alles opschrijven. Ik word de keuken in geleid om de Indische kruiden te zien die Mascha voor de maaltijden gebruikt. Ze vertrouwt me toe dat ze nog altijd met een goeling slaapt. Ze houdt m'n handen vast en danst met me. Als ik haar vraag of ze het dansen als beroep niet meer mist, zegt ze fluisterend:'Ik dans altijd, het hoeft toch niet altijd op het toneel?' Mascha Stom, prima ballerina door Yoka van Brummelen Koya Arts (paperback) ISBN 90 6403 650 o Prijs 15,00 Gerard Mosterd is choreograaf, docent en publicist. Zijn conceptuele, eigentijdse dansvoorstellingen, gemaakt vanuit een Nederlands-Indische achtergrond zijn jaarlijks te zien in vlakke vloertheaters en op de Pasar Malam Besar. De afgelo pen jaren toert hij hiermee door grote theaters op Java en Bali in combinatie met series workshops aan de staats dansvakopleidingen van Indonesië, Singa pore en Maleisië. Afgelopen zomer speelde zijn laatste Nederlandse voorstelling op het Indonesian Dance Festival in Jakarta en ging zijn eerste voorstelling voor twaalf Indonesische dansers, Kebon, in het Jakarta Budaya Festival in première. Gerard is actief, geselecteerd lid van the International Council for the Dance (CID) van de UNESCO. februari 2005 49

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 49