Decentralisatie brengt een h 36 moesson vergroten. Het parlement was nauw betrokken bij het geheel en voor Aceh en Papua werden bijzondere regelingen getroffen om enigszins tegemoet te kunnen komen aan de eisen van de GAM en de OPM. Maar er kwamen ook problemen om de hoek kijken. Onder de ambte naren bestond onzekerheid over hun positie - en salaris - in de nieuwe bestuursstructuur. Volgens de nieuwe formule voor herverdeling van inkomsten uit de exploitatie van natuurlijke rijkdommen zoals olie, gas, ertsen en hout werden de rijke provincies nog rijker. Het geld dat er bij de rijke provincies bijkwam ging er bij de arme provincies juist af. Om de lokale wetten aan de nationale wetten te toetsen werd een procedure bedacht. De nationale overheid moet binnen 30 dagen een uitspraak over een wet doen, anders wordt de lokale wet vanzelf be krachtigd. Door deze regel werden de ambtenaren in Jakarta overstelpt met wetsvoorstellen en konden het werk niet meer aan.Tal van lokale wetten die in tegenspraak zijn met de nationale wetgeving, zijn hier door van kracht geworden. Een verwarrende situatie. De gemeentebesturen klaagden steen en been dat ze toch nog te weinig geld kregen om andere dingen te doen dan alleen de salaris sen van de ambtenaren te betalen. Oplossing: nieuwe belastingen. Maar dit had weer nadelige gevolgen voor het investeringsklimaat. De kamers van koophandel begonnen te klagen en buitenlandse bedrijven werden nog voorzichtiger dan ze al waren door het trage economisch herstel na de economische crisis. Een vrachtwagenchauffeur die met een lading sinaasappelen van Medan naar Jakarta reed vertelde dat hij onderweg zestien keer moest stoppen vanwege lokale registraties. Elke keer moest hij iets betalen. Belangenconflict De decentralisatie van het bestuur is een goede zaak want het brengt de macht dichter bij het volk. De link tussen belastingen en overheids uitgaven wordt duidelijker en lokale bestuurders kennen beter dan wie ook de behoeften van de het lokale bedrijfsleven. In theorie allemaal waar. Maar in de praktijk kunnen deze goedbedoelde bepalingen gek uitpakken en kunnen politieke en zakelijke belangen door elkaar gaan lopen. De nauwe banden tussen conglomeraten en politieke macht hebbers waren kenmerkend voor het oude Soeharto regime. Er is wel eens gezegd dat er maar één ding bestaat dat erger is dan dergelijke georganiseerde corruptie en dat is ongeorganiseerde corruptie op lokaal niveau. Bij een sterk gedecentraliseerde overheid is er veel sneller sprake van tegenstrijdige belangen. Een goed voorbeeld hiervan is het minimum loon. Zodra de decentralisatiewetten ingingen werd het minimumloon door tal van gemeenten verhoogd. In Jabotabek (het verstedelijke gebied Jakarta-Bogor-Tangerang-Bekasi) zelfs met achtendertig pro cent terwijl elders, in bij voorbeeld Bandung of op Bali, de verhoging beperkt bleef tot zo'n tien a vijfentwintig procent. Goed nieuws voor degenen met een baan in Jabotabek, maar slecht voor werkzoekenden, schoolverlaters, mensen zonder opleiding en vrouwen. De overkoepe lende werkgeversorganisatie Apindo heeft haar leden aangeraden het minimumloon in Jabotabek niet uit te betalen, omdat ze het simpel weg te hoog vonden. Corruptie en hoofddoeken De meeste waarnemers zijn het erover eens dat de wijze waarop de decentralisatie in Indonesië doorgevoerd wordt, niet bijdraagt aan een democratischer bestuur op lokaal niveau. Er zijn twijfels over de kwaliteit van het lokale bestuur en verhalen over toenemende cor ruptie doen voortdurend de ronde. Sommigen menen dat de nationale eenheid ondermijnd wordt, anderen denken dat alleen decentralisatie de opkomst van afscheidingsbewegingen in de kiem kan smoren. Sinds 1 januari 2001 zijn vele districtshoofden en burgemeesters vervangen, maar vaak blijken hun opvolgers tot de oude politieke elite te behoren. In de provincie Noord-Sumatra, bij voorbeeld, zijn nagenoeg alle nieuw benoemde districtshoofden of burgemeesters lid van Golkar en dat in een provincie waar de PDI-P de grootste partij is. In Medan hoor je steeds meer over geweld uitgeoefend door lokale politieke organisaties, veelal aangeduid als premanisme (erfenis uit het Nederlands: 'vrije man' als eufemisme voor iemand die door middel van geweld zijn wil weet op te leggen). In Oost-Java moetje een fors bedrag neertellen voor een voorkeursstem van een lid van de lokale volksvertegenwoordiging bij verkiezingen van burgemeesters en districtshoofden. Hier is de lokale elite aan de macht en niet de lokale kiezer zoals de bedoeling was. Maar er zijn ook andere geluiden. In Blora, een slaperig stadje in

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 36