'Mijn man heeft regelmatig last van verschrikkelijke nachtmerries uit de Japanse tijd en bersiap. Wat kan ik voor hem doen?' indo psyche Ronald Pino Beste vrienden! De mens is een zachtmoedig, vriendelijk en gevoelig wezen! Ronald Pino (Bandoeng, 1939) is psychotherapeut en schrijft over de voorspellende kracht van dromen. Zit u - of een goede vriend - met een psychologisch probleem of een kwestie, heeft u een terugkerende droom waarvan u de betekenis wilt weten Elke maand geeft Ronald Pino Moesson-lezers advies. Stuur uw vraag naar Moesson, Postbus 2074, 3800 CB Amersfoort, ofe-mail hem naar redactie@moesson.com De briefschrijfster achter deze droom heeft naam en adres niet ver meld, maar laat het vooral duidelijk zijn dat ik dat geen enkel bezwaar vind! Ook anonieme brieven zijn meer dan welkom! Voor mij zijn dro men en erover spreken zo vanzelfsprekend geworden, dat ik vergeten ben met hoeveel terughoudendheid mensen vaak over hun dromen praten. Praten over intieme zaken (en in dromen gaat het altijd over zeer intieme aangelegenheden!) gaat makkelijker in de beschermde sfeer van een vertrouwelijk gesprek. Je zou denken dat de droom in kwestie over het verleden gaat. Dat is echter nooit het geval! Voor alle dromen geldt: dromen gaan over de toekomst en nachtmerries attenderen je altijd op een kracht in jezelf die je nog nooit hebt aangesproken. De droom die wij nu bespreken, komt veel voor en past bij wat ieder van ons wel eens droomt: de situatie datje weer examen moet doen. Hoe kan het nu dat dromen, zelfs nachtmerries uit de Japanse tijd en de bersiap, op de toekomst slaan? Laten we de beelden uit onze droom gaan vertalen. Dat was een tijd waarin je gevaar liep. Je moest vooral niet opvallen. Voor het minste of geringste kon je klap pen oplopen. Het was een tijd waarin je als persoon niet meetelde. Een tragische tijd. Onzekerheid heerste overal. Een tijdlang werd gedacht dat de Indonesische opstand de kop ingedrukt zou worden. Maar langzamerhand ging dat gevoel over in 'We moeten hier weg, we moeten vluchten.' Sommigen - mis schien velen - hebben het nog meegemaakt dat terwijl je dacht het Japanse kamp te kunnen verlaten, het raadzaam bleek weer terug te gaan. De gehate bewaker werd bij ons kamp zelfs beschermer. Voor velen is de tijd van de bersiap een verlenging geweest van de kamptijd en voor allen was het een tijd van grote twijfels over je toekomst. Wat hebben de kamptijd en de bersiap met elkaar gemeenIn beide situaties had je geen open toekomst die je toelachte. Er was geen mogelijkheid tot vrije ontwikkeling van je persoon. En nu komen we bij het wonder van de angstdromen. Wat willen de nachtmerries aan de dromer uitleggen? Dat hij zijn mooiste ik, dat wat hij werkelijk is, nog moet leren gebruiken. Als je bent die je bent, hoefje nooit bang te zijn door de mand te vallen. De mens is net als de worm en de vlinder, niet voorzien van natuurlijke wapens. Onze hoektanden die ooit slagtanden waren, hebben geen verscheurende functie meer. Onze klauwen zijn broze nagels geworden. Mensen zijn geëvolueerd tot kwetsbare wezens en bovenal erg gevoelig! Als er ergens gelachen wordt, doe je al mee voordatje weet waarover het gaat en als iemand hartgrondig gaapt, heb je gauw de neiging mee te doen. Waar wil ik heen? Bij onze dromer is in zijn persoonlijke groei door de geschiedenis een breuk opgetreden. Hij heeft noodgedwongen zijn werkelijke ik leren verbergen maar de'Maker'van dromen zegt:'Word wakker, wees zo mooi en zo kwetsbaar als je bent, laat dat zien.' Kennelijk is dat een probleem geworden. Hoe pakje dat probleem aan? Er zijn vele oplossingen. Maar deze vind ik zelfde beste: schil der of teken het tegengestelde van je droom! Schilder jezelf niet als een triomfantelijke held die bloeddorstig opstandelingen of wrede kampwachters doodt, want dat is niet waar de realiteit van de droom op doelt. Schilder jezelf terwijl je de kluisters van je gevangenschap verbreekt. Dat kan heel goed symbolisch als een vlinder die uit zijn cocon vliegt of als een vogel die uit zijn ei breekt. Iemand tekende een prachtige gekleurde feniks die uit zijn as oprijst. Een indrukwekkende en prachtige krijttekening, een werkelijk kunstwerk en dat terwijl hij nooit eerder iets kunstzinnigs had geproduceerd. Geachte mevrouw, lees dit artikel voor aan uw bijzondere man - meer kunt u niet doen want als u hem dwingt tot handelen, onderdrukt u zijn vrijheid en dat is nu precies wat niet (meer) mag gebeuren. maart 2005

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 39