'Mijn man heeft regelmatig last van verschrikkelijke
nachtmerries uit de Japanse tijd en bersiap. Wat kan ik
voor hem doen?'
indo psyche
Ronald Pino
Beste vrienden! De mens is een zachtmoedig, vriendelijk en
gevoelig wezen!
Ronald Pino (Bandoeng, 1939) is psychotherapeut
en schrijft over de voorspellende kracht van dromen.
Zit u - of een goede vriend - met een psychologisch
probleem of een kwestie, heeft u een terugkerende
droom waarvan u de betekenis wilt weten
Elke maand geeft Ronald Pino Moesson-lezers advies.
Stuur uw vraag naar Moesson, Postbus 2074,
3800 CB Amersfoort, ofe-mail hem naar
redactie@moesson.com
De briefschrijfster achter deze droom heeft naam en adres niet ver
meld, maar laat het vooral duidelijk zijn dat ik dat geen enkel bezwaar
vind! Ook anonieme brieven zijn meer dan welkom! Voor mij zijn dro
men en erover spreken zo vanzelfsprekend geworden, dat ik vergeten
ben met hoeveel terughoudendheid mensen vaak over hun dromen
praten. Praten over intieme zaken (en in dromen gaat het altijd over
zeer intieme aangelegenheden!) gaat makkelijker in de beschermde
sfeer van een vertrouwelijk gesprek.
Je zou denken dat de droom in kwestie over het verleden gaat. Dat is
echter nooit het geval! Voor alle dromen geldt: dromen gaan over de
toekomst en nachtmerries attenderen je altijd op een kracht in jezelf die
je nog nooit hebt aangesproken.
De droom die wij nu bespreken, komt veel voor en past bij wat ieder
van ons wel eens droomt: de situatie datje weer examen moet doen.
Hoe kan het nu dat dromen, zelfs nachtmerries uit de Japanse tijd en
de bersiap, op de toekomst slaan? Laten we de beelden uit onze droom
gaan vertalen.
Dat was een tijd waarin je gevaar liep. Je
moest vooral niet opvallen. Voor het minste of geringste kon je klap
pen oplopen. Het was een tijd waarin je als persoon niet meetelde.
Een tragische tijd. Onzekerheid
heerste overal. Een tijdlang werd gedacht dat de Indonesische opstand
de kop ingedrukt zou worden. Maar langzamerhand ging dat gevoel
over in 'We moeten hier weg, we moeten vluchten.' Sommigen - mis
schien velen - hebben het nog meegemaakt dat terwijl je dacht het
Japanse kamp te kunnen verlaten, het raadzaam bleek weer terug te
gaan. De gehate bewaker werd bij ons kamp zelfs beschermer. Voor
velen is de tijd van de bersiap een verlenging geweest van de kamptijd
en voor allen was het een tijd van grote twijfels over je toekomst.
Wat hebben de kamptijd en de bersiap met elkaar gemeenIn beide
situaties had je geen open toekomst die je toelachte. Er was geen
mogelijkheid tot vrije ontwikkeling van je persoon. En nu komen we bij
het wonder van de angstdromen. Wat willen de nachtmerries aan de
dromer uitleggen? Dat hij zijn mooiste ik, dat wat hij werkelijk is, nog
moet leren gebruiken. Als je bent die je bent, hoefje nooit bang te zijn
door de mand te vallen.
De mens is net als de worm en de
vlinder, niet voorzien van natuurlijke wapens. Onze hoektanden die
ooit slagtanden waren, hebben geen verscheurende functie meer.
Onze klauwen zijn broze nagels geworden. Mensen zijn geëvolueerd
tot kwetsbare wezens en bovenal erg gevoelig! Als er ergens gelachen
wordt, doe je al mee voordatje weet waarover het gaat en als iemand
hartgrondig gaapt, heb je gauw de neiging mee te doen. Waar wil ik
heen?
Bij onze dromer is in zijn persoonlijke groei door de geschiedenis een
breuk opgetreden. Hij heeft noodgedwongen zijn werkelijke ik leren
verbergen maar de'Maker'van dromen zegt:'Word wakker, wees zo
mooi en zo kwetsbaar als je bent, laat dat zien.'
Kennelijk is dat een probleem geworden. Hoe pakje dat probleem
aan? Er zijn vele oplossingen. Maar deze vind ik zelfde beste: schil
der of teken het tegengestelde van je droom! Schilder jezelf niet als
een triomfantelijke held die bloeddorstig opstandelingen of wrede
kampwachters doodt, want dat is niet waar de realiteit van de droom
op doelt. Schilder jezelf terwijl je de kluisters van je gevangenschap
verbreekt. Dat kan heel goed symbolisch als een vlinder die uit zijn
cocon vliegt of als een vogel die uit zijn ei breekt. Iemand tekende een
prachtige gekleurde feniks die uit zijn as oprijst. Een indrukwekkende
en prachtige krijttekening, een werkelijk kunstwerk en dat terwijl hij
nooit eerder iets kunstzinnigs had geproduceerd.
Geachte mevrouw, lees dit artikel voor aan uw bijzondere man - meer
kunt u niet doen want als u hem dwingt tot handelen, onderdrukt u
zijn vrijheid en dat is nu precies wat niet (meer) mag gebeuren.
maart 2005