Torso van een negerin uit de kunst Aan het begin van de twintigste eeuw lieten moderne Europese beeldhouwers zich door de 'primitieve'Afrikaanse kunst inspireren. Zo ook de maker van deze torso van een negerin, Koos van Vlijmen. door Frans Leidelmeijer Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunst object dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. O u Een torso is een fragment van de menselijke figuur in hout of steen. Het woord torso stamt uit de Italiaanse Renaissance, een stijlperiode uit de vijftiende eeuw. In die tijd was er grote belangstelling voor de kunst van de oudheid. De marmeren beelden uit die tijd bestonden vaak uit brokstukken.Torso bete kent stam of stronk; een boom zonder takken of wortels. Een lichaam zonder hoofd, armen en benen. De afgebeelde torso is een variant omdat er een hoofd op zit. De beroemde Franse beeldhouwer Rodin was de eerste, die in de negentiende eeuw een torso maakte. Dit voorbeeld zou door vele beeldhouwers gevolgd worden. Aan het begin van de twintigste eeuw heb ben veel moderne Europese beeldhouwers en schilders zich door de'primitieve' Afrikaanse beeldhouwkunst laten inspireren. In Neder land hebben de beeldhouwers John Radecker en Hendrik Chabot zich onder andere door de Afrikaanse negerplastiek laten inspireren. De beeldhouwer van de afgebeelde torso van een negerin is de Rotterdammer Koos van Vlijmen (1909-1989) die zich in zijn vroege werk door zijn stadgenoot Chabot heeft laten inspireren. Van Vlijmen volgde de avondop leiding aan de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten, terwijl hij overdag in het atelier van zijn vader werkte. Zijn vader maakte gipsen heiligenbeelden die hij dan weer beschilderde. In zijn vroege werk liet Van Vlijmen zich leiden door de primitieve culturen die hij in het Museum voor Land- en Volkenkunde in Rotterdam z^g. Hij bezocht het museum in zijn woonplaats vaak. Dit beeld dat aan het eind van de jaren dertig werd gemaakt, lijkt daar een voorbeeld van te zijn. Het lang gerekte gezicht van de vrouw heeft negroïde trekken. Opvallend aan de torso is het smalle bovenlijf dat overgaat in weelderig gevormde heupen, dijen en billen. De glanzende, zwarte huid van de Afrikaanse is in dit beeld goed weergegeven. aprali2in>05 115

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 15