Belandahitam 'N PERSOONLIJK GRAFMONUMENT IS 'N ONTMOETINGSPLAATS IN STILTE column d> door Zeffrey Alkatiri Advies, ontwerp, plaatsing, beplanting onderhoud van grafmonumenten. 4Üp~ DéW/3.QYÖ.G Postbus 642, 2700APZoetermeer. Telefoon (079) 331 34 09. www.dewaerde.nl Dat de schrijver van de roman De zwarte met het witte hart (1997) - de Nederlan der Arthur Japin - naar Indonesië kwam, was een zegen voor Jakarta. Door hem kwamen de inwoners van Jakarta meer te weten over Suka Sari dat niet ver van Jakarta is en op drieëneenhalve kilome ter van het station van Bogor ligt. Op de plantage van Suka Sari heerste er ooit een neger genaamd Kwasi Boachi. Hij kwam uit het Ashanti-rijk in het huidige Ghana. Verder herinnerde hij de mensen weer aan de term 'Belanda hitam', vroeger een populaire benaming van de Jakartanen voor de negers die soldaat waren in het KNIL. Maar het belangrijkste van Japins komst naar Indonesië is dat hij de mensen weer herinnerde aan de lang vergeten traditie van 'poyokan'. In Kamus Dialek Jakarta (1976) vertaalt Abdul Chaer 'poy okan' als de traditie van de Jakartaanse bevolking om de mensen een bijnaam te geven. Deze naam bevat een spottende ondertoon, maar bevat tegelijkertijd een element van humor. Zo heeft si Mamat de bijnaam Mamat Kondor (kondor betekent hernia) omdat hij een hernia heeft. Si Asia wordt Asia Gerung (brommen) genoemd omdat zijn stem precies klinkt als een startende oude auto. Ook de term 'Belanda hitam' komt voort uit de poyokan-traditie. Daarnaast werden er ook termen als 'Belanda Depok' en 'Kristen hitam' gebruikt. Deze benamin gen waren niet zo zeer een teken van spot, maar meer een uiting van en gevoel van onrecht over de scheve sociale verhou dingen in Nederlands-lndië. Zij zagen een groep mensen die niet eens Hollands was, maar hetzelfde geloof aanhing als de Hollanders. Verder spraken en leefden ze net zo als de Hollanders en genoten zij dezelfde economische voordelen. In het boek De Atjeh-oorlog van Paul van 't Veer leren we dat de Jakartanen deze negers Belanda hitam noemden omdat ze hetzelfde geloof hadden als de Nederlan ders en ook bijbelse namen hadden als Jodocus, Mozes, Johannes. Hun huid was zwart, maar in hun hart waren ze blank. Daarom werden ze hoger gewaardeerd dan de inheemse bevolking. Hun loon was vele malen hoger dan dat van Javaanse of Ambonese soldaten. Ook aten ze Hollands voedsel. Lang voor deze Afrikanen naar Batavia kwamen had je al de Mardijkers die eigen lijk dezelfde positie hadden als de Belanda hitam. Ze kwamen uit India en waren de 'handlangers' van de Nederlanders. Zij werden ook wel 'Kristen hitam' genoemd omdat ze, hoewel ze zuiver Aziatisch bloed hadden, toch christenen waren. Net als de Hollanders. Hun huid was donker, maar ook zij waren blank van hart en loyaal aan Holland tijdens de omsinge ling van Jayakarta in 1619. Zij kregen een belangrijke rol toen de Hollanders in 1629 ten strijde trokken tegen Mataram en Batavia veroverden. De'Kresten hitam'- troepen werden geleid door Caldero die ook wel het 'opperhoofd van de zwarten' genoemd werd. Naast de Kresten hitam had je ook nog de Belanda Depok. Zij waren slaaf geweest van de rijke grondeigenaar Cornelis Chas- telein. Zij waren grotendeels afkomstig uit Bali en Sulawesi en hadden hetzelfde geloof als de Hollanders. Ze legden hun ei gen identiteit naast zich neer en gebruik ten namen als Jonathan, Laurens Loen, Samuel, Joseph en Jacob. Zij genoten net als de Kresten hitam een voorkeursbehan deling. De term Belanda Depok is vooral na de onafhankelijkheidsverklaring van 1945 populair geworden. In die periode berichtten de landelijke media veelvuldig over gevechten tussen voormalige Chaste- leinslaven en nationalistische bendes. Tot op de dag van vandaag wonen er Belanda Depok in Jakarta. Ze hebben zich vermengd met de Indonesische bevol king en staan nu ver af van de Hollandse tradities. Tegenwoordig wordt de naam Belanda Depok niet alleen gebruikt voor Chasteleinslaven maar ook voor Jakarta nen die, hoewel ze honderd procent Indo nesisch zijn, zich heel westers gedragen. Met de verdwijning van de Indiase mensen uit het leger van de compagnie is de term Kresten hitam verdwenen. Sinds de jaren negentig wordt Indonesië overspoeld door mensen uit Ivoorkust en Nigeria. Ze vestigen zich voornamelijk in Tanah Abang. Maar hun aanwezigheid zorgt er niet voor dat de term Belanda hi tam, die sinds de jaren veertig in onbruik is geraakt, een tweede leven krijgt. Maar dit betekent niet dat de Jakartanan ook de poyokantraditie uit de koloniale tijd ver loren zijn. Deze traditie leeft nog steeds voort. Men noemt de nieuwe Afrikanen 'Orang gelap' omdat velen van hen betrok ken zijn in de 'duistere wereld' en bekend staan als handelaren in het 'zwarte goud', ook wel drugs genoemd. GRAVEN1ERSBEDRIJF" mei 2005 39

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 39