Evelien y+zomer Kortingsbon column volgens Vilan van de Loo Malle Boeddha Theater Tjampoer De geijkte Boeddhabeelden kennen we allemaal wel, maar nu is Boeddha ook eens in een andere dimensie verkrijgbaar. Deze mal is eens wat an ders en ziet er toch heel mooi uit. Zo kun je Boed dha ook eens (hoe origineel) aan je muur hangen En de verkoopprijs van dit moderne 'kunstwerk' valt ook nog mee.Voor€ 31,50 is hij voor jou. Bij lljo's Wood Store in Dieren kun je terecht voor Boeddha en nog meer Indonesische voorwerpen. Gegevens: lljo's Wood Store, Diderna 9, 0313-42 73 33- •fodiache Begin juni gaat in Den Haag het festival De Indische Zomer van start. Vier maanden lang zullen ruim 100 musea, kunst gezelschappen en theaters een Indisch thema hebben. Op zondag 5 juni zal in Diligentia Theater Tjampoer worden gehouden. Theater Tjampoer bestaat uit vijf onderdelen, waarin bekende Indische artiesten zullen optreden, onder wie: Marion Bloem, Paula Gomes, Jill Stolk, Hella Haasse, Vilan van de Loo, Ernst Jansz, Boudewijn de Groot, Sandra Reemer, Anneke Grönloh, Wieteke van Dort, Yvonne Keuls, Rob Agerbeek, Chris Hinze, Julia Lo'ko, Olaf Tarenskeen en een heel apart Indorock-onderdeel. Voor meer informatie over De Indische Zomer in Den Haag: www.indischezomer.nl of 070 - 362 16 29. Speciale korting voor A/loesson-lezers: 11 per voorstelling, 30 voor drie voorstellingen en 50 voor vijf voorstellingen. Lever deze bon in bij de kassa of vermeld bij telefonische bestelling dat u Moesson leest. Normale prijs per voorstelling bedraagt 12,50, en voor een passé partout 55. Voor kaartverkoop: 0900 - 410 410 4 ofwww.theater-diligentia.nl, Het Haags uitburo tel: 0900 - 82 82 999 www.haagsuitburo.nl Is alles verteld? Zijn de beelden verzameld, de verhalen doorgegeven, alles? Soms hoor ik vermoeid zuchten over alweer die oude geschiedenissen, dat zo veelste fotoalbum, we weten het nu wel, en we moeten voort, naar morgen en volgende week, en plannen maken voor de vakantie. Dan kijk ik uit het raam, naar de wolken die voorbij drijven, en zwijg. Want ik verzamel het verleden. Hartstochtelijk en vastberaden. In het he den geloof ik niet, dat is alleen een snijpunt tussen vroeger en later. Ik keer mijn rug naar de toekomst en constateer met vreugde dat ik dagelijks meer verleden krijg. Zeker, door de tijd die me rijker maakt met elk voorbij gegane uur. Vooral door de herinneringen van anderen waarin ik kan delen. Daarom las ik met vreugde en verbijstering het levensverhaal van Evelien Cordus-Klink, opgegroeid in de 'Afrikaanse wijk' in Poerworedjo. Het staat in Dochters van de Archipel. Verbijstering, ja. In de paragraaf Indië die ik op de middelbare school moest leren, kwamen de woorden Belanda hitam niet voor. Later leerde ik bij. Deze weken klinken die overal: bij de tentoonstelling in het Tropeninstituut, tijdens lezingen, op de website van de Stichting Indo-Afrikaans Kontakt. Als altijd, zoek ik naar stemmen van vrouwen, die over hun leven vertellen. Zoals Evelien Cordus-Klink doet. 'Toen we in Indië woonden is de herkomst van onze families ons nooit uitge legd. We wisten op grond van oude familiefoto's dat we nakomelingen zijn van Afrikaanse soldaten, maar hoe die afstamming precies in elkaar stak wisten we niet. Er werd thuis nooit over gepraat.' Dat zegt ze. En meer. Stukjes bij beetjes komt het verhaal. Over de wijk, die door de bevolking goedang arang, werd genoemd, dat is 'houtskool opslag plaats', legt de auteur uit, en de wijkmeester die toezicht hield, over de zwijg zame KNIL-vader, de moeder die bij het huiswerk hielp. Dan de bezetting:'De Japanners hebben ons altijd apart gehouden. Misschien is het wel ons geluk geweest dat we een donkere huidskleur hebben. Ze wisten zich geen raad met onsC'Belanda hitams? Wie of wat zijn dat dan?"' Zo gaat het levensverhaal verder. Meer, meer, smeek ik, deze herinneringen aan Indië kende ik nog niet, maar Griselda Molemans verweeft verschillende verha len met elkaar en er moet ruimte zijn voor iedereen. Ongeduldig blader ik verder. Ik wil weten, ervaren, foto's zien. En toen? En daarna? Nederland, terug naar Indië, verder terug naar Afrika, Nederland. Het zegt veel en weinig tegelijk. Het Indische verleden blijft zich nog altijd uitrekken, denk ik. Soms in de lengte, als ik een oude mevrouw hoor vertellen over wat haar grootmoeder vertelde over haar moeder. Soms verandert wat is geweest in de breedte: via de Belanda hitam reis ik nu naar Afrika, dan naar Indië, naar de Afrikaanse wijk waar Evelien woonde. O, de rijkdom van het verleden. Aan de toekomst heb ik niets. Een leeg vel papier is het. Onbeschreven. Criselda Molemas: Dochters van de Archipel. Van moederland Indië naar vaderland Nederland. Uitgeverij Balans, 2004 ISBN go-5018-646-7 Vilan van de Loo

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 6