Ronald Pino Ronald Pino (Bandoeng, 7939) is psychotherapeut en schrijft over de voorspel lende kracht van dromen. Zit u - of een goede vriend - met een psychologisch probleem, een kwestie of heeft u een terugkerende droom waarvan u de beteke nis wilt weten? Elke maand geeft Ronald Pino Moesson-lezers advies. Stuur uw vraag naar Moesson, Postbus 2074, 3800 CB Amersfoort, ofe-mail hem naar: redactie@moesson.com Vergeet bij het inzenden van uw droom vooral niet zoveel mogelijk over uw leven en uzelf te schrijven zodat Ronald Pino zich een goed beeld kan vormen over u, uw huidige levensomstandigheden en geschiedenis! Moesson zou je kunnen zien als een springlevende bron voor dingen uit de Indo-cultuur, die je niet in een museum kunt onderbrengen. Ik be schouw mijn column als een levend aspect van een speciale kant van die cultuur, namelijk de grote plaats die het mystieke in ons leven inneemt. Dat mag raar klinken voor een wetenschapper. Maar behalve mijn oos terse ik, heb ik daar vanuit mijn praktijk als psychotherapeut gegronde redenen voor. Hoe het precies is gegaan dat ik zover gekomen ben, zal ik graag vertellen als we elkaar ontmoeten. Sommige dingen kun je name lijk beter mondeling overbrengen omdat er dan dialoog mogelijk is. Zo kunnen heel wat misverstanden voorkomen worden. Het volgende echter is een overweging die ik graag hier al kwijt wil. Ik vind het onwetenschappelijk om datgene wat miljoenen mensen (dagelijks, het hele jaar door) drijft om op pelgrimsreis te gaan naar de Ganges, naar de Himalaya, naar Lourdes, naar Fatima of'gewoon' naar een nabijgelegen bedevaartsoord als Kevelaar af te doen als'bijgeloof' of zelfs 'massahysterie'. Als je zo redeneert heb je er geen idee van wat compleet mens zijn inhoudt. De honger naar het bovennatuurlijke is een algemeen menselijk verlangen. Het onzichtbare en het onverklaar bare horen bij de condition humaine, bij al datgene waardoor een mens tot een volledig mens wordt. Het is jammer en onverklaarbaar dat sommige menselijke verschijn selen in de taboesfeer ondergebracht worden. Dromen bijvoorbeeld. Terwijl er nota bene voorbeelden te over zijn van wetenschappers en kunstenaars die de grote ontdekkingen uit hun leven via een droom geïnspireerd kregen. Dat overkwam bijvoorbeeld de chemicus Von Kékulé toen hij worstelde met het probleem van de structuur van het benzeenmolecuul en uit een droom het antwoord kreeg. Door die droom kon de gehele petrochemische industrie versneld ontwikkeld worden.Schateiland werd door Robert Louis Stevenson in nachtelijke afleveringen gedroomd. Schrijvers liggen vaak voor op hun tijd. Jules Verne beschreef in zijn romans het bestaan van onderzeeboten, televi sie en telefonie. Zelfs een tocht naar de maan. Niemand, ook Jules zelf niet, nam zijn fantasieën serieus, al vroeg hij zich vaak genoeg af waar hij het toch allemaal vandaan haalde. Schilderijen zijn zo vaak de neer slag van dromen dat niemand er meer van opkijkt. Ook de kunstenaar zelf niet. Een bijzonder voorbeeld in dit verband is Das tausendjahrige Reich van Hans Grundig, de weergave van een nachtmerrie. We schrijven 1936. Een nieuwe tijd gloort in Duitsland waar Hitier wegen laat bouwen, de werkloosheid overwint en het volk de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog verwerkt. In Berlijn worden de Olympi sche Spelen gehouden. Charlie Chaplin's film The Dictator mag niet in Nederland vertoond worden omdat daarin een bevriend staatshoofd beledigd wordt. Als in september 1938 de Engelse premier Chamberlain bij zijn terugkeer in Engeland uit het vliegtuig stapt, spreekt hij de toe gestroomde menigte toe en zwaait met het met Hitier gesloten verdrag: 'This means peace in our times'. De menigte juicht hem dolgelukkig toe. Times Magazine verklaart Hitler tot Man of the Year. Vrede, vooruitgang en de verwachting van goede dingen hingen in de lucht. Maar in 1936 - dus twee jaar eerder - schildert Hans Grundig Das tausendjahrige Reich: een macabere verbeelding van een vrijwel tot ruïnes gebombardeerde Duitse stad vol bomkraters onder een rode he mel waarin zwermen bommenwerpers vliegen. Engeland en Amerika beschikten in 1936 nog niet over bommenwerpers die Duitse steden in ruïnes konden veranderen. De gedachte eraan was nog niet in een zinnig mens opgekomen! Hans Grundig werd voor zijn schilderwerk gevangen gezet en voor de duur van de oorlog verbleef hij in concentratiekampen. Dromen staan kennelijk los van de tijd. Ze staan in relatie tot dingen die nog uitgevonden, geschreven of gedaan moeten worden. Maar dat betekent ook dat dromen in een speciale relatie tot de eeuwigheid staan.Tot onze eeuwigheid... Waarom heb ik het hierover? Omdat ik het in juli ga hebben over de relatie tussen sommige dromen, en met name dromen over kunnen vliegen en het eeuwige leven of de relatie met God waarop die dromen ons attenderen. Ter voorbereiding daarop wil ik graag dat we alvast wennen aan het idee dat dromen ook de weerslag kunnen zijn van de relatie van de mens met zijn eeuwigheid. juni 2005 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 23