Brieven Estafettecolumn Wieteke van Dort Dokter Saar 2 Luitenant-generaal Berenschot 2 Colgate-smile Yogya-zilver In de vorige Moesson stond bij de foto van Wieteke van Dort per ongeluk de verkeerde naam vermeld. Niet Lydia van Haasteren maar Ingrid van den Brand van fotostudio In Grid heeft de foto gemaakt. De tekst van het lied Het Nieuwe Begin waar Wieteke het in haar column over heeft, is van May Bruins, de muziek van Eduard Koning. De redactie Dokter Engels ben ik zeker niet vergeten. Het voorval dat beschreven wordt onder de titel Dokter Saar in de brievenrubriek van het februarinummer kan ik me nog goed herinneren, hoewel ik als kind van twaalf jaar niet wist wat de reden was dat dokter Engels zo afgetuigd werd. W Schaafsma-Campluynder, Odijk De Belanda hitam special is fantastisch! Veel geschiedenis en historische feiten en achtergronden. Dat is genieten! In de brievenrubriek van vorige maand staat een ingezonden brief van C.V.J. Lange met betrekking tot Luitenant-generaal Berenschot. In de nalatenschap van mijn schoonvader Douwe van der Wal (KNIL/KL 1935/1956) bevond zich een stenen bierpul met daarop een afbeelding van Berenschot en drie KNIL-soldaten, met vaandel plus klewang en karabijn. Ik leefde in de veronderstelling dat deze uit Indië kwam, maar hoe zou dit breek bare voorwerp dan de oorlogsjaren hebben moeten overleven? Navraag bij Museum Bronbeek leerde mij dat dit object een geliefd souvenir was en onder andere verkrijgbaar tijdens KNIL- en Gadja Merah-reünies. Ik stuur jullie hierbij een paar afbeeldin gen van deze, voor ons, bijzondere bierpul. Ed Vermeulen, Baarn Meer van zulke artikelen als Een fluwelen revolutie. Uitstekend en zeer informatief. Indonesië is als het volwassen kind van Nederlands-Indië. Indonesië had nooit kunnen bestaan, zonder dat er eerst Indië was. 'Mama Indië' kijkt naar Indonesië en zegt: 'Kijk, het kind is volwassen geworden. Ik herken het niet meer, maar zal er altijd van blijven houden'. The old country never dies. It just fades away. Moesson verwijdert zich langzaam van 'Tempo Doeloe' omdat onze darah ketiga zich meer met Indonesië identificeert dan met 'toen vroeher'. Het kleine portretje van Tjalie Robinson in het inhoudsblad verscheen voor het laatst in december 2001. De 'voorwoord'column werd stiekem steeds groter, totdat op een dag een portretje van de hoofdredacteur verscheen. Nu lacht Marjolein van Asdonck mij elke maand toe, compleet met 'Colgate- smile van voor de oorlog'. Niets op tegen, maar het maakt mij ook nieuwsgierig naar hoe de andere redactieleden er uitzien. Suggestie: vul eens een middenblad met foto en kleine CV van het hele redactie team. Ik denk dat de lezers dit zullen waarderen. E.A. Muller, Zutphen Uit het voormalig Nederlands-Indië afkom stig lees ik al vele jaren met plezier in Tong Tong - Moesson. In het aprilnummer las ik met wel bijzonder veel genoegen en belang stelling het artikel over 'Yogya-zilver' (moet nog steeds wennen aan die spelling!) en de expositie die onder leiding van mevrouw Kal in het Tropenmuseum is ingericht. In het artikel valt ook de naam van mevrouw Van Gesseler Verschuir - en die bracht vele herinneringen terug aan mijn kinderjaren in Djokja. Mijn vader, Th.W. van der Plas (1884-1945), kunstschilder en tekenleraar, speelde in die tijd een rol in het redden van het Djokjazilver. [...]Op het terrein van de Kraton kwam een fraaie pendopo-achtige winkel met stralende vitrines waar 'Djokjazilver' van de hoogste kwaliteit werd aangeboden voor eerlijke prijzen - zuivere waar voor goed geld! Te vens kregen de makers van al dit moois nu een passende beloning. Er werden ook vele 'Europese' artikelen geproduceerd, zoals inderdaad die theeserviezen, maar ook weelderige, heel complete cassettes tafel zilver (de cassette van Japara houtsnijwerk, met batikstof gevoerd) werden ook 'geëx porteerd' naar vooral Batavia en Soerabaja waar zij gretig werden 'snapped up' door Amerikaanse toeristen - 'wow, hand-made, exotic!'. Ook waren er producten waarvan ik zelfs als kind mij afvroeg of dat nu zo nodig in 'echt' Djokjazilver moest worden aangeboden: jampothouders en deksels voor de Betuwejam, kaasvingers, en zelfs houders voor een Maggi-flesje (heb er nog eentje staan). [...]Op verzoek van mevrouw Van Gesseler Verschuir heeft mijn vader voor diverse ar tikelen gedetailleerde ontwerpen en werk tekeningen gemaakt ter bevordering van de zilversmeden. Ik bezit onder andere een broodmand naar zijn ontwerp - er moeten daar nog kopieën van in omloop zijn. Hij ontwierp onder andere een zeer elegant en smaakvol theeservies met slechts spaar zaam aanwezige Javaanse motieven - je moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 36