ft» Een royaal gebaar Op 20 juni, Wereld Vluchtelingendag, bood Marion Bloem het boek Een royaal gebaar aan koningin Beatrix aan. Met Een royaal gebaar wil Marion Bloem de koningin vragen om het lot van de duizenden asielzoekers die door de nieuwe vreemdelingenwet in een uitzichtloze situatie zijn gekomen te bepleiten bij de regering. Duizenden mensen die naar Nederland zijn gekomen onder de oude vreemdelingenwet en hier asiel aanvroegen, vallen tussen wal en schip en dreigen nu te worden uitgewezen. In een open brief aan de konin gin roept Marion Bloem op deze vluchtelingen alsnog een verblijfsvergunning te geven. Meer dan 200.000 bekende en minder bekende Nederlanders hebben de brief inmiddels ondertekend. Meer informatie: www.eenroyaalgebaar.nl. Venus direct aan de werkelijkheid. Marion Bloem:'Ik had heel sterk de behoefte om vanuit verschillende perspectieven te werken, ik wilde veel meer een boek schrijven over "de vrouw en al haar kanten", over het begrip "migrantenvrouwen" die onderling zeer verschillend zijn. In het boek stikt het van de migranten die allemaal hun eigen achter grond met zich meedragen. Wat ik wil benadrukken is dat er geen vastomlijnd beeld en gedrag van 'de migrant' is. Ik heb bewust al die verschillende vormen van leven en overleven samengebracht. De hui dige discussie in Nederland concentreert zich momenteel sterk op het begrip "behoud van identiteit", maar ik vind dat een overdreven begrip. Kom zeg, we komen allemaal overal vandaan, wat is dan het "be houd van de Nederlandse identiteit"? Leg het me maar uit hoe die is samengesteld. En waarom moet iedereen zich daar aan conformeren?' Ze veert op uit haar stoel.'Het is bizar dat er in de huidige discussies niet gerept wordt over de integratie van de Indische Nederlanders en Molukkers die in de vijftiger jaren heeft plaatsgevonden en onderling op verschillende wijze verlopen is. Tot mijn teleurstelling heeft men in Nederland in al die jaren niets geleerd van die eerste periode van integratie. Het is een stukje pijnlijke geschiedenis, omdat het alles te maken heeft met de koloniale geschiedenis van Nederland. Wat je moet weten is dat het Indo-Europese ras ontstaan is door vermen ging tussen de Nederlandse en de inheemse bevolking, wat eigenlijk "not done" was. Er was schaamte over de donkere huidskleur van veel nazaten uit deze verbintenissen, naast een enorme schijnheiligheid. De Nederlandse samenleving schaamde zich voor de donkere kinderen die uit deze verbintenissen voortkwamen. Er werd in de periode van "repa triëring" vanaf begin jaren vijftig van de vorige eeuw gedaan alsof het om allemaal blanke Nederlanders ging, maar er zaten heel wat donke re mensen tussen al die driehonderdduizend repatrianten die wanneer er een tv- of fotocamera aanwezig was bij hun aankomst, snel naar achteren werden geschoven. Het waren dus wel degelijk migranten die hun eigen land en cultuur noodgedwongen hadden achtergelaten, maar die tegelijkertijd koningsgezinde mensen waren die gevochten hebben voor de Nederlandse vlag. Bij aankomst in Nederland zijn ze naar gehuchten als bijvoorbeeld Midlum in Friesland overgebracht waar ze op de poepdoos moesten, ik bedoel, ze hadden geen idee waar ze terecht waren gekomen!' Korte zucht.'Het is toch triest dat Neder land van die periode helemaal niets heeft opgestoken. In plaats daar van wordt er alleen maar in tegenstellingen gedacht en geroepen dat "identiteit moet worden behouden". Hallo, identiteit is per definitie dynamisch en ontwikkelt zich steeds. Identiteit is geen statisch gegeven. De dood is statisch. Wat ik aan het huidige debat wil toevoegen is "Geef mensen de erkenning dat ze mens zijn en zorg dat ze zich zelf in de media herkennen", daar gaat het juist om.' Zelfweet ze als geen ander wat het begrip "stereotypering" inhoudt. Sinds het verschijnen van het succesvolle boek Ceen Gewoon Indisch Meisje wordt ze steevast geportretteerd als "de Indische schrijfster" en "de exotische verschijning". Ze schatert wanneer het onderwerp ter sprake komt. 'Kennelijk werkt het zo: het is makkelijk en ook veilig om me een bepaald etiket op te plakken. Moetje nagaan, ik ben over een maand 53 en word nog steeds regelmatig voorgesteld als "dat geen gewone Indische meisje", nou ja, misschien moet ik me wel gevleid voelen.' De typering lijkt voor de hand, omdat ze er nog steeds ravissant uitziet. Niet iedere 52-jarige vrouw kan zich kniehoge laarzen en een trendy minirokje veroorloven. Ze is een bekende en bewonderde verschijning en dat terwijl ze rond haar vijfentwintigste er de voorkeur aan gaf om anoniem te publiceren.'Na mijn studie psychologie, na een periode dat ik lesmateriaal voorTurkse en Marokkaanse kinderen had geschre ven die zichzelf totaal niet herkenden in de Nederlandse lesboeken, maakte ik ook korte kinderfilms voor televisie. Niemand wist dat een Indische vrouw ze gemaakt had. Ik weigerde bij interviews over mijn films op de foto te gaan, want ik wilde dat mijn werk op de inhoud werd beoordeeld. En zodra ik op het schoolplein kwam met mijn jeugdboeken waren de reacties opeens geheel anders omdat ze aan mijn uiterlijk zagen dat ik niet Nederlands ben. Kinderen zeggen alles en in mijn geval was 't dat ze nooit iemand zoals ik hadden verwacht maar veel eerder een "grote vrouw met rood haar en sproeten" of een "oudere, grijze mevrouw".' Het was haar echtgenoot Ivan Wolffers die haar er van overtuigde om over haar Indische achtergrond te schrijven.'Hij spoorde me steeds aan om dat te doen, terwijl ik er heel huiverig voor was. Het voelde alsof ik terug moest naar een terrein waar ik me juist bevrijd van voelde, want op de lagere school ging er steevast een rode streep door mijn opstel wanneer ik mijn familie sprekend opvoerde die een mengeling van Ne derlands en petjoh sprak. Ik wist al heel jong dat dat Indische element me alleen maar problemen gaf, maar ik ben Ivan eeuwig dankbaar dat hij me geholpen heeft om die angst te overwinnen.' De V van Venus Door Marion Bloem Arbeiderspers: 493 pag. (gebonden) ISBN 9029504587 Prijs: 21,95 H moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 14