Van danskroon tot leeslamp Begin twintigste eeuw liet architect Piet Kramer zich bij het maken van een leeslamp inspireren door een Javaanse hoofdtooi. uit de kunst o door Frans Leidelmeijer O <v U 4— O ui- Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunst object dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Een bijzonder voorbeeld van kruisbestuiving van de Indonesische cultuur op de Nederland se vormgeving is deze leeslamp van gefor ceerd messing. De leeslamp is gemonteerd aan een bank met hoge rugleuning in een Amsterdams interieur uit 1917 in de stijl van de Amsterdamse School. Als inspiratiebron heeft een danskroon gediend die bij bepaalde Javaanse dansen gedragen wordt. Op de afbeelding zien we zo'n kroon gedragen door een danseres van aardewerk, ontworpen door C. Wirtz voor Fayence de Purmerende. De ontwerper van het interieur is de architect Piet Kramer, één van de voormannen van de Amsterdamse School; een stroming in de architectuur en vormgeving uit de periode 1910-1930. De Amsterdamse School wordt gekenmerkt door een expressionistische stijl, beïnvloed door verschillende bronnen, waarvan de Indonesische architectuur en cultuur er één van was. Kramer heeft aan het begin van zijn carrière samen met andere beginnende architecten als De Klerk en Van der Meij als tekenaar op het bureau van Eduard Cuypers gewerkt. Cuy- pers heeft veel in Nederlands-lndië gebouwd. Op zijn bureau waren verschillende boeken over de architectuur en kunst van Indië in de bibliotheek te vinden. Het bureau zal ook wel een abonnement hebben gehad op het blad Nederlansch Indië Oud en Nieuw, omdat Cuy pers in de redactie zat. In dit blad werd veel over de Indonesische cultuur geschreven. Daarbij kwam nog het feit dat aan het begin van de 20ste eeuw door hier verblijvende Javaanse studenten klassieke Javaanse dansen werden opgevoerd voor de culturele elite in Nederland. Het is aannemelijk dat Piet Kramer zo'n dansvoorstelling bijgewoond heeft of er foto's van heeft gezien. Kramer heeft meerdere interieurs met deze wat zwaar ogende meubels ontworpen, vaak met een bank met hoge rugleuning waarbij een leeslamp aan beide zijden of centraal op de rugleuning gemonteerd werd, zodat men bij het schijnsel van de lamp kon lezen. Voor zover ik weet, bestaat er van dit soort banken met die opvallende leeslampen geen één in een openbare of particuliere collectie. De foto van het interieur is afkomstig uit het boek Van neo-renaissance tot postmodernisme. Honderd vijfen twintig jaar Nederlandse interieurs, i8yo-igg$. Danseres coll. Frans Leidelmeijer. juli 2005

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 15