De Indo wereld column door J.J. Rizal de eerste takken veel te hoog zitten. Naast de grote merbauboom staat een kleine boom, waarvan de top net reikt tot de eerste tak van de merbauboom. Dit boompje is de speciale autonomie. Die boom heb je nodig om in de merbauboom te kunnen klimmen. Je moet die kleine boom dus niet omhakken maar er dankbaar gebruik van maken. En zo begrijpen ze beter wat ik bedoel.' Maar met de komst van Megawati werd de hoop op vrijheid de grond ingeboord. Zij verbood het hijsen van de morgenstervlag en kwam terug op de speciale autonomie die Papua had gekregen. De speciale autonomie was dan wel een zoethoudertje, het was toch te kostbaar om te verliezen. Kaisiëpo probeert bij de VN aandacht te vragen voor de naleving van de speciale autonomie. Als ik Kaisiëpo vraag hoe hij tegen de onaf hankelijkheid aankijk, krijg ik een antwoord dat anderhalf uur duurt. Zijn belangrijkste boodschap is dat onafhankelijkheid een proces is.'We moeten niets overhaasten, het is vooral een kwestie van voorwaarden scheppen. Wij zijn het rook van het bevrijdingsvuur, het vuur is nog niet groot, maar het smeult en de rook is er.' Op de vraag of hij een toekomst ziet voor een onafhankelijk Papua, zegt Viktor Kaisiëpo: 'We moeten onze eigen toekomst in werking stellen. Laat er eerst maar eens stabiliteit komen en politieke rust. Daarna moeten de Pa pua's de ontwikkeling krijgen die ze jarenlang is ontzegd. En zo moet het langzaam groeien. Wie weet, komt die onafhankelijkheid er ooit.' Maar de onafhankelijkheidsstrijd wordt niet alleen op diplomatiek niveau gevoerd. Ook de gewone burgers mengen zich in de strijd. In de bergen wordt op dit moment hevig gevochten. Papua's koelen hun woede op de onschuldige migranten in de stad Wamena. Als reactie hierop verdrijft het leger duizen den Papua's uit hun dorpen.Tot overmaat van ramp staan er twintigduizend nieuwe troepen klaar om naar Papua gezonden te worden. Het totaal aantal militairen in de provincie loopt hiermee op tot meer dan vijftigduizend. En zo lijkt er aan de vergeten strijd van Papua maar geen einde te komen. De morgenster schittert niet aan de hemel maar ligt dof opgeborgen in een kast. 'De voorliefde voor het Indische uiterlijk is het resultaat van een colonialized mind,' aldus Gadis Arivia, een bekende sociologe. Zo verklaarde zij de voorliefde van Jakarta tijdens de televisieshow Joe Millionaire Indonesia waarin tientallen vrouwen streden om de Indische lieve ling Marlon. En hiermee werd het debat over de voorkeur voor Indo's in televisieseries en reclame in Indonesië weer geopend. Maar ook in de filmwereld zijn de Indo sterren het populairst bij de Jakartaanse jeugd. Vroeger speelden de meeste Indo's de rollen van de rijke klasse, maar nu worden ze in televisieseries en in de bioscoop ook opgevoerd als baboe, djongos of soepir. De televisie-, film- en reclamebazen in Jakarta doen alsof de hele wereld uit Indo's bestaat. Nia Dinata, een jonge en gerespecteerde regisseur, reageerde in een interview in een damesblad op die 'Indo-wereld'. Ze verklaarde dat filmsterren er niet per se Indisch uit hoeven te zien, maar dat de aanwezigheid van Indo's nu eenmaal een film veel sterker maakt. De film Cie, waar met veel spanning naar uit wordt gekeken, vertelt het verhaal van de studentenactivist Soe Hok Gie, die streed tegen de macht van Soekarno. Het lijkt me duidelijk dat het hier gaat om een peranakan Chinees, maar toch koos de regisseur een Indo, Nicholas Saputra, als hoofdrolspeler. Een oriëntaals of Chinees gezicht is niet half zo geliefd als dat van een Indo. Zelfs mensen van het kaliber Mira Les- mana en Riri Riza - producers en regis seurs die steevast worden aangeduid als filmfiguren van de toekomst - kiezen liever Indo's voor hun films. Indo's vor men de topklasse van de filmindustrie omdat films met Indo's nu eenmaal altijd goed worden ontvangen door de maatschappij (lees: de markt). Eind 2004 schreef het Ministerie voor Cultuur en Toerisme een wedstrijd uit voor het beste filmscenario. Het ministerie koos voor een script over het leven van een Indisch meisje, Anne. Dat bewijst maar weer datje met het opvoeren van een Indo direct de aandacht hebt van de massa. De aantrekkingskracht van die 'Indo-we reld'was in al zijn hevigheid te merken toen Jakartanen in drommen toko's en kiosken belaagden om het tijdschrift EHM (de Indonesische FHM) te kopen, waarin Playboyster Petra Verkaik stond. Nu zijn er in tijdschriften in Jakarta heus wel vaker Playmates verschenen, maar die hebben niet de beroering van dit nummer teweeg gebracht. Dat komt waarschijnlijk doordat Petra Verkaik zich presenteerde als een Indische. In haar levensbeschrijving vertelde ze over haar Indische moeder en Hollandse vader die ooit in de cultures in Sumatra zat. Aha, weer treft de charme van de Indo zijn doel. Maar is dit alles de representatie van een colonialized mindi Gelukkig ver scheen tijdens het sociale debat over de 'Indo-kwestie' de Indonesische vertaling van het boek Recalling the Indies: Colo nial Culture and Postcolonial Identities. Dit boek vormt een waardevolle aanvul ling na Kebudayaan Indis van Djoko Soekiman, om dieper op de vraag in te gaan waarom de Indonesische erfenis nog steeds een belangrijk deel van de Indische identiteit vormt. Waar ze ook terecht zijn gekomen, voelen Indo's zich op verschillende niveau's verbonden met hun land van herkomst (in taal, eten, het leven van iedere dag en in hun herinneringen), net zoals de mensen hier, in Jakarta, in Indonesië zich nog altijd in hun herinneringen verbonden voelen met de wereld van de Indo's. Een beetje vreemd, maar misschien is dit de manier waarop de Jakartanen willen zeggen dat de Indo's nog altijd bij ons horen. juli 2005 39

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 39