Carlo, Esther en Ricci Scheldwacht spelen Theodor Holman
Carlo, Esther en Ricci Scheldwacht spelen in de toneelbewerking van
Theodor Holmans Familiefeest broers en zus. In het dagelijks leven zijn
ze ook broers en zus.
DOOR SJORS BOS EN HERMKE HOMMES O FOTOGRAFIE MYLÈNE SIEGERS
Zen fjamiliefjeest
tussen de coulissen
Carlo, Esther en Ricci Scheldwacht zijn broers en zus. Carlo schreef
ondermeer het stuk Sloom bloed en speelt Chef Pengel in Missie War
moesstraat op Nederland i. Esther speelt bij het RO-theater en geeft
theaterlessen bij jeugdtheater Rabarber in Den Haag. Ricci is journalist
en werkt als redacteur bij HP/De Tijd. Deze maand staan ze twee weken
lang in Theater Bellevue in Amsterdam met de toneelbewerking van
Theodor Holmans Familiefeest. Ricci speelt Theo, Carlo speelt Broer
en Ester heeft de rol van Zus, ook broers en zus dus. Het idee om een
toneelbewerking van Holmans boek te maken komt van Annemarie
Oster, theater-recensente bij HP/De Tijd. Zij zag de voorstelling Sloom
bloed van Carlo en vertelde Ricci dat het haar een leuk idee leek om
samen met Carlo, Esther en hem een toneelbewerking van Familiefeest
te maken.
Ricci twijfelde aanvankelijk. Een journalist die in een toneelstuk gaat
spelen, is dat nu wel zo'n goed idee? Tk heb uiteindelijk besloten het
toch te doen omdat het samen met Carlo en Esther was. En ik was geïn
teresseerd in Theodor Holman. Zijn columns in Het Parool lees ik graag.'
Familiefeest speelt zich af tijdens de drie dagen na de dood van Theo's
vader. Wanneer Theo's vader overlijdt wordt Theo (gespeeld door Ricci)
gebeld op zijn werk. Of hij naar zijn ouderlijk huis kan komen. Vader is
overleden en moeder heeft zichzelf buitengesloten. Wat volgt is een
aaneenschakeling van ergernissen, confrontaties, verdriet en herinne
ringen aan het leven van vader. Carlo speelt Vader en de met ziekelijke
humor behepte broer van Theo. Esther speelt Zus, die net als Vader en
Moeder (eveneens gespeeld door Esther) in Indië in het kamp heeft
gezeten. En dan heb je nog Esther (gespeeld door Esther), de vriendin
van Theo die hem niet meer wil zien en in het ziekenhuis is voor een
'vrouwenkwaaltje'.
Carlo maakte de toneelbewerking van het boek.'Voor ik begon hebben
we met zijn allen besproken hoe het stuk moest worden. Ik ben dicht
bij de tekst van het boek gebleven. Het is erg gedetailleerd met veel
dialogen. Eigenlijk heb ik vooral geschrapt. Dingen die afleiden van
het werkelijke verhaal of dingen die je kunt laten zien moesten eruit.
Zinnen die op toneel niet goed bekten heb ik aangepast. Tijdens de
repetities hadden we het boek altijd bij de hand en veranderden we
regelmatig dingen in het script.'
'We hadden in het begin allemaal andere ideeën over het thema van het
stuk', vervolgt Esther.'Ricci vond dat het stuk over doodsangst ging, vol
gens Carlo was het mislukking en ik zag vooral menselijk onvermogen.'
Carlo:'De hoofdpersoon kan en durft veel dingen niet. Hij heeft moeite
met intimiteit en vindt het moeilijk eerlijk te zijn. Hij is bang zijn eigen
gevoelens onder ogen te zien. Aanvankelijk vond ik het een harteloos
en flauw boek. Heel smakeloos.' Tk moest juist heel erg om het boek
lachen', onderbreekt Ricci hem.
Carlo: 'Nu denk ik ook anders over het boek. De situatie die in het ver
haal geschetst wordt is voor iedereen herkenbaar. Het is een universeel
onderwerp: drie dagen met elkaar door moeten zien te komen omdat
september 2005 11