'Ik vend het eerst een smakeloos boek' je nu eenmaal familie bent, ook al zie je elkaar nooit.' Esther: 'Ik zie het ook niet als een typisch Indisch verhaal.Tante Emmie, de licht hysterische tante in het verhaal, is een feest van herkenning, ledereen heeft wel een Tante Emmie.' Ondanks de oppervlakkige gelijkenissen - ook Indisch, en broers en zus - zijn Carlo, Esther en Ricci Scheldwacht en Theo, Broer en Zus Holman volgens Esther niet met elkaar te vergelijken.'Het feit dat wij broers en zus zijn speelt in het stuk wel een rol. Maar wij zijn zelf totaal anders dan de personages in het stuk. De broers in het verhaal hebben bijvoor beeld nauwelijks een relatie tot de zus. Bij ons is dat gelukkig anders. Ik vind het heel leuk om samen met Carlo en Ricci op te treden. Het is toch anders wanneer je zoiets samen doet met je broers. Er hangt een andere sfeer. Het is iets datje niet echt kunt uitleggen. Ineens waren we weer net zoveel samen als in onze jeugd. Dat was erg leuk. Ondanks dat we nu ouder zijn en in een andere setting samen zijn, is het onder ling niet veel anders dan vroeger.' Ricci: 'Ik weet nog goed hoe het vroeger ging. Als we poppenkast speel den bedacht Carlo het verhaal en moest ik samen met hem spelen wat hij bedacht had."Ja', zegt Esther,'en ik mocht alleen de kaartjes scheuren. Zet dat er ook maar in.' Ricci:'Ik vond de eerste week dat we repeteerden doodeng. Het duurde even voor ik er echt 'in' zat. Ik ben geen acteur, ik hoor er niet bij, dacht ik. Ik had teveel een journalistenhouding. Je bekijkt dan alles een beetje van een afstand. Bovendien vond ik het moeilijk om de teksten uit mijn hoofd te leren. Esther en Carlo deden dat makkelijker. Ik vergat lol te hebben in wat ik deed. Pas toen ik een keer mee ben gegaan naar theater Rabarber waar Esther toneellessen geeft, kreeg ik lol in het repeteren. Daar zag ik tien- tot zeventienjarigen helemaal opgaan in hun rol.Toen dacht ik, als zij het kunnen kan ik het ook.' Esther: 'Ricci is dan wel geen acteur, maar zijn houding is juist verfris send. Hij gaat juist erg luchtig met alles om. Voor een voorstelling is hij ook nooit zenuwachtig, terwijl ik dat wél ben. Hij heeft er gewoon iedere keer veel zin in.' Ricci: 'Ik vind Carlo en Esther goede acteurs. Zonder hen was ik hier nooit aan begonnen. Ik kijk altijd goed naar wat ze doen. Esther is heel grappig. Zij kan alles spelen. Dat Carlo een boek kan bewerken voor toneel vind ik ook knap. Je ziet dat ze bij het acteren allebei heel goed weten wat ze doen en wat ze willen.' 'We begrijpen elkaar goed', vult Carlo hem aan.'We hebben ongeveer dezelfde aanpak. Esther is bovendien snel en heeft een groot aanbod als actrice. Ricci is heel echt, dat zou ik als acteur wel meer willen hebben.' Familiefeest ging 7 juni in première in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Op de avond van de première zat Theodor Holman in de zaal. In zijn column in Het Parool een dag later schreef hij 'op een vreemde manier ontroerd' te zijn. Hij zag 'prachtige acteurs en een mooie actrice' en noemde Esther een 'actrice die iets kan wat maar weinig actrices kunnen: een mooie vrouw spelen.' Esther: 'We kregen een half uur voor de première een brief en een mag- numfles champagne van Theodor Holman met de mededeling dat hij die avond in de zaal zou zitten. Na de voorstelling kwam hij naar ons toe en was hij enthousiast over het stuk. Gelukkig maar, want het was wel extra spannend met hem in de zaal. Het gaat over zijn leven en het is een heel persoonlijk verhaal.' 'Theodor Holman was na afloop erg aangedaan', gaat Carlo verder.'Hij was zelf verbaasd hoe persoonlijk het eigenlijk was. Ineens begreep hij waarom zijn broer en zus niet blij waren met het boek.' Vanaf 13 september is Familiefeest als lunchprogramma te zien in Thea ter Bellevue in Amsterdam. Vooraf wordt er nog twee dagen druk gere peteerd. 'Waarschijnlijk zullen we dan nog wat kleine dingen verande ren in het stuk', vertelt Carlo.'Wanneer je een voorstelling vaker speelt, zie je vanzelf dingen die je anders wilt. Het is iedere voorstelling weer afwachten hoe de zaal reageert. In het begin is het altijd moeilijk om op één lijn met het publiek te komen. Het is altijd even wennen aan de manier waarop we het stuk spelen, met een vertellende hoofdpersoon die af en toe uitlegt wat er gebeurt.' 12 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 12