Bevrijding indo psyche o Ronald Pino Ronald Pino (Bandoeng, 1939) is psychotherapeut en schrijft over de voorspel lende kracht van dromen. Zit u - of een goede vriend - met een psychologisch probleem, een kwestie of heeft u een terugkerende droom waarvan u de beteke nis wilt weten? Elke maand geeft Ronald Pino Moesson-lezers advies. Stuur uw vraag naar Moesson, Postbus 2074, 3800 CB Amersfoort, ofe-mail hem naar: redactie@moesson.com Vergeet bij het inzenden van uw droom vooral niet zoveel mogelijk over uw leven en uzelf te schrijven zodat Ronald Pino zich een goed beeld kan vormen over u, uw huidige levensomstandigheden en geschiedenis! Van mevrouw M.A. ontving ik een lange wanhoopskreet die ik hier graag beantwoord. M. heeft heldere en levendige angstdromen en ze heeft van alles ge daan om niet meer te hoeven dromen. Overdag gebruikt ze angston- derdrukkende medicijnen en eigenlijk leeft ze als een zombie. Allereerst haar vraag naar de eventuele samenhang tussen dromen, hallucinaties en schizofrenie. Ja inderdaad, dromen zijn een soort hallucinaties, maar hallucinaties zijn geen symptomen van schizofre nie! Schrijf me als u meer wilt weten en ik stuur u een paar pagina's kenmerken en symptomen van schizofrenie per post ofe-mail. Schi zofrenie komt onder 0,85% van de Nederlandse bevolking voor. Een onderzoek in 1999 heeft echter aangetoond dat 10 tot 15% van de ge zonde Nederlandse bevolking (zonder onder invloed te zijn van alcohol of roes verwekkende middelen) regelmatig verschijnselen vertoont die als hallucinaties omschreven moeten worden. Pakweg 1% van onze bevolking hallucineert, omdat ze schizofreen is. Dus 14% van de gezonde bevolking hallucineert. M. is opgegroeid met angsten voor het bovennatuurlijke en daarmee ook met diepe vrees en schuldgevoelens tegenover God. Wel; zo ben ik ook opgevoed. Maar ik heb me ervan weten te bevrijden. Hoe? Door over de dingen van God en het geloof na te denken. Lang en diep na te denken. Daarmee deed ik bevrijdende hallucinaties en gedachten op. Die heb ik neergelegd in een boekje zo dun dat de uitgever er zich zorgen over maakte of zo'n klein boekje wel zichtbaar genoeg zou zijn om gekocht te worden. Dat boekje is Bevrijding geworden. Hoe is het allemaal begonnen? Diep in mijn studententijd begon een langdurige geloofscrisis en geen psychotherapeut of psychiater kon me daaruit helpen. Geen wonder: ik was tenslotte - in ieder geval toen - niet gestoord en zeker niet gek. Ik was verliefd geraakt op een mede studente, maar ze was zo mooi en qua maatschappelijke achtergrond zo ver boven me verheven dat ik er niet over dacht een stap in haar richting te maken. Ik was al gelukkig als ze mijn dictaat te leen vroeg. Van de ene dag op de andere pleegde ze zelfmoord. Ik was er tot in het diepste van mijn bestaan door geschokt. Ik ging op zoek naar manieren september 2005 23 om met haar-dus na haar dood - in contact te komen. En ik ontdekte een hele wereld van nepspiritualiteit en geldklopperij. Ik kan er nu nog kwaad over worden. Geloof nooit zomaar dat iemand de waarheid spreekt als hij of zij zegt je in contact te kunnen brengen met enge len of zielen aan gene zijde. Als een engel of als God je wil bereiken dan kunnen ze dat zonder de hulp van derden. Een tijd lang heb ik in niets geloofd. Maar de simpele gedachte dat niets zichzelf kan laten ontstaan, is een idee die je niet zomaar van tafel kunt vegen. Er moet zoiets als een eerste schepper bestaan. Op een dag las ik bij Anselmus van Canterbury (1034 -1109): 'Ik probeer niet heer, in uw diepte door te dringen, want mijn geest is daartoe niet in staat. Een klein beetje zou ik graag van uw waarheid begrijpen, want mijn hart gelooft dat die bestaat. Ik wil ook niet begrijpen om te geloven, maar ik geloof om te begrijpen en ik geloof ook dit: nooit zou ik kunnen begrijpen wat ik niet geloof.Uit het gehele gebed is credo ut intelligam: ik geloof om te begrijpen, een soort leuze geworden die met Anselmus geassocieerd wordt. En in mijn jeugdige overmoed bad ik'God waarom heeft u mij verstand gegeven als ik het niet mag gebruiken? Ik kan niet geloven. Geef mij begrip opdat ik kan geloven.' Mijn gebed werd verhoord, al kan ik nog steeds niet geloven. Maar ik heb wel veel leren begrijpen! Precies als M. was ik als de dood voor hallucinaties. Pas toen ik die angst overwonnen had, kon ik mijn dromen en visioenen intellectueel aan. Dit gehele relaas met wat meer details aangevuld, kun je lezen in Bevrijding. Om zonder angsten te leven, moetje durven inhaken op een werkelijkheid die groter is dan je angsten kunnen zijnlAls er een manier is om in te haken op een werkelijkheid, die groter is dan het menselijke verstand en je wilt daarmee in contact komen, dan moetje eerst de beperkingen van je verstand durven overwinnen.'Doe watje angsten je verbieden en ze sterven', is de beste manier om te ontdek ken dat angsten niets doen! Ze bijten niet. Ze duwen niet. Ze kunnen niets dan alleen maar bang maken. Als je bang bent voor alles wat mystiek of spiritueel is, dan bevat Bevrij ding de bevrijding die je moet zoeken. Bevrijd je vooral van begren zende gedachten. Dromen, dagdromen, fantaseren zijn geen onzinnige bezigheden; ze zijn de stof waaruit kunst en vooruitgang zijn ontstaan. En dus ook nieuwe levens!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 23