Si Jagur column c door J.J. Rizal risme, mits duurzaam, is een goed voorbeeld van een alternatieve bron van inkomsten. Toeristen kunnen bij de plaatselijke bevol king overnachten, de zogenaamde home- stay. Een ander voorbeeld is het verkopen van producten aan die toeristen. Producten van rotan bijvoorbeeld. Rotan moet namelijk groeien in een dicht bos, omdat het de steun van hoge bomen nodig heeft. Van die rotan kunnen dan weer producten gemaakt wor den die vervolgens weer verkocht kunnen worden. Ook kan de plaatselijke bevolking ingezet worden in het parkbeheer of als gids voor de toeristen', aldus Petra. De decentralisatiepolitiek in Indonesië is voor het Wereld Natuur Fonds gunstig.'We kunnen nu overleggen met de plaatselijke bupati's over het beschermen van gebie den. Vroeger hadden de bupati's hier geen zeggenschap over. We proberen daarom de bupati's voor onze zaak te winnen. In april was er een congres in Leiden waar ook een aantal bupati's bij aanwezig waren. Ze zien heil in onze plannen en hebben op papier hun steun beloofd. Dit is een eerste stap. Duurzaamheid is ons sleutelwoord', aldus Petra. Als de voorspellingen kloppen is er over vijf jaar van het laaglandbos niets meer over en zullen in 2020 ook de bergbossen verdwe nen zijn. Laten we hopen dat de bupati's in Borneo zich aan hun woord houden en dat we voor de toekomst van de orang-oetans niet afhankelijk zijn van Artis. Het is juni en Jakarta viert haar verjaar dag. Plotseling hoor ik mensen vragen: waar is SiJagurtoch gebleven? Ik sta op het plein voor het Museum Sejarah (Ge schiedkundig Museum) in Jakarta waar de etensmarkt van Betawi zich uitstrekt. Het is er vreselijk druk. Si Jagur is een oud, bronzen kanon dat in Jakarta bekend staat om zijn boven natuurlijke krachten. Ik herinner me dat het Museum Nasional Indonesia in de jaren vijftig regelmatig prentkaarten uitgaf met afbeelding van het kanon. Op de kaart stond dat het kanon afkomstig was uit Malakka en dat het in 1641 door de Nederlanders veroverd was op de Por tugezen en vervolgens naar Jakarta was gebracht. Het kaartje riep veel protest op, want deJakartanen zijn ervan overtuigd dat het kanon, dat zij als heilig en boven natuurlijk beschouwen, een incarnatie is van een heilige en familielid is van andere heilige kanonnen zoals NyaiSetama in Solo en Ki Amuk in Karangantu. Zelfs ver voordat Indonesië onafhankelijk werd, geloofde men dat Ki Amuk en Si Jagur elkaar al eens ontmoet hadden. Dat zou het bewijs zijn dat de Nederlandse macht in Indonesië gauw voorbij zou zijn. Maar terug naar de vraag waar Si Jagur gebleven is. Het stond op het erf van het Museum Sejarah Jakarta pal tussen het Cedung Asuransi Jasa Indonesia en Kantor Pos Kota. Maar daar staat het kanon niet meer! Ik geloof het haast niet en kijk nog een keer. Misschien staat het verstopt achter alle straatventers met hun wa gentjes? Maar er is niets te zien. Waar is toch Si Jagur gebleven? Een straatventer antwoordt dat ze het kanon verhuisd hebben. Waarheen weet hij ook niet. Als ik me niet verreken is het kanon inmiddels al vijf keer verhuisd. De eerste keer naar Jakarta, waar het een plaats kreeg in de Benteng Batavia om de haven te bewaken. Het stond in de buurt van Pasar Ikan, dichtbij de Amsterdamse Poort en de mensen geloofden al gauw in de bovennatuurlijke krachten ervan. In de tijd voor de Tweede Wereldoorlog maakten niet alleen de oorspronkelijke bewoners van Batavia een bedevaart naar Si Jagur, ook Chinezen en Indo's kwamen hier naartoe. Ze geloofden dat Si Jagur de kracht had om de kinderwens van vrouwen te vervullen. Om zwanger te worden, brandden ze wierook en strooi den ze bloemen, terwijl ze het kanon innig omhelsden. Er kwamen ook mensen die hoopten de loterij te winnen en bo vendien maakte de politie gebruik van Si Jagur om misdadigers een bekentenis te laten doen. Die waren namelijk vreselijk bang om naar het kanon gebracht te worden; vaak bekenden ze al schuld voor ze er aangekomen waren. Drie keer per jaar werd er een plechtig heid gehouden ter ere van Si Jagur. Men sen kwamen voor verhoring van gebeden en om hun dank te uiten in de vorm van een bijdrage als geld, rijst of een geit. In de maand Mulud, de geboortemaand van de profeet Mohammed, werd de plechtig heid het drukst bezocht. Dan werd het kanon gewassen met bloemen, wierook en air jeruk. Om een eind te maken aan deze plechtig heden, werd Si Jagur verplaatst naar de kelder van Museum Wayang in Kota. Maar ook hier bleven veel mensen het kanon bezoeken. Vervolgens werd het kanon verplaatst naar het Museum Nasional Indonesia aan de Jalan Merdeka Barat. Maar ook hier bleven de bedevaarders toestromen, zelfs van buiten Jakarta.Toen AU Sadikin in 1970 gouverneur van Jakarta werd, liet hij het kanon verplaatst naar het erf van het Museum Sejarah Jakarta. Daar raakte het langzaam in de vergetel heid. Uiteindelijk ontdekte ik vandaag dat het kanon al meer dan een jaar eenzaam in de achtertuin van het museum staat. Verbannen. september 2005 39

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 39