Poirrié's perikelen Kembang katjang Agenda novemb er-de cemb er Indië verwerkt? Art deco op Bali Indonesië Weekend Balische Crossovers: Murni tips@moesson.com Rokkenjagers laten evenals krokodil len geen middel onbeproefd om een prooi te verschalken. Daarom worden ze in grote delen van Azië voor boeaja uitgescholden. Het enige onderscheid in (eet)gedrag tussen die twee is dat de krokodil zich volpropt en zich dan een hele tijd koest houdt, terwijl de boeaja zich na een paar selectieve hapjes op een volgende snack stort. Boet is de degelijkheid zelve, maar vroeger was hij een boeaja van het zuiverste water. Hij wist precies welke rooftactieken hij bij wie, waar, wanneer en hoe moest toepassen. Het was om gek van te worden, zulke mooie meis jes als hij aan de haak wist te slaan. Ik ben daar voor de oorlog een keer bij geweest, in Solo. We waren naar zo'n zoetsappige film van Bing Crosby en Dorothy Lamour geweest en fietsten opgelucht door de winkelbuurt toen we op het terras van restaurant Malang een onwaarschijnlijk mooi meisje zagen zitten. Ze was helemaal alleen, daarom zei Boet dat hij het niet erg vond als ik alleen verder reed. Hijzelf zette zich in postuur, maakte een voor de schoonheid goed waarneembaar rondje over het kruispunt en streek met een elegante schuiver van zijn achterwiel bij haar neer. Omdat ik nog geen zin had om naar huis te gaan, begaf ik me naar de vlakbij gelegen brug over de kali Pepe, waarvandaan ik goed zicht had op het terras. Maar wat ik zag was niet bepaald verheffend. Boet zat zich verschrikkelijk uit te sloven. Er was niks over van de djago die kort daarvoor met opge krikte triceps en gespreide vleugels de show had gestolen. Hij hing haast over het meisje heen en had z'n ogen op half zeven staan. Het ontbrak er alleen nog maar aan dat hij melige liedjes voor haar ging zingen. Toen ik me een tijdje had staan ergeren aan dat weke gedoe, besloot ik nog even een kijkje van nabij te nemen en dan op huis aan te gaan. Om onpasselijk van te worden, zoals Boet zat te slijmen. Daar kon Bing nog wat van leren. Omdat ik Boet beschouwde als de grote broer die ik nooit heb gehad en hij mij zag als zijn kleine broertje, heeft hij me vaak te pakken kunnen nemen. Ik zal nooit vergeten hoe hij me een pantoen leerde, waarmee ik volgens hem goede sier kon maken bij de meisjes. Die pantoen ging zo: 'Kembang katjang, kem bang kedelee, kaki pintjang sebelah kiri'. De wijs mocht ik zelf verzinnen. Maar omdat ik nog te bleu was om zomaar een meisje toe te zingen, duurde het tot na de oorlog voordat het er van kwam. Ik zat nog maar een paar weken in de 'hoofddoesoen' Rasoean van de Marga Madang Soekoe Satoe aan de Kom- mering, toen ik werd uitgenodigd voor een bruiloft. Pembarap Ibrahim, die een goede vriend van me zou worden, vroeg of ik naar regionaal gebruik een liedje voor de jongge huwden wilde zingen. Omdat een weigering als belediging zou worden opgevat en zingen nooit mijn sterkste kant is geweest, koos ik voor het kembang katjang liedje van Boet. Dat was lekker kort en de wijs deed er niet toe. Mijn vocale bijdrage aan de feestvreugde vond echter geen waardering. Toen ik klaar was viel er een doodse stilte over de pendopo, je kon een speld horen vallen. De bruidegom had een lijkbleek gezicht en bij de bruid trokken de tranen diepe voren over haar gepoepoerde wangen. Gelukkig wist de pembarap een oproer te voorkomen. Die wijze man haalde de adat erbij en wees de aanwezigen op de onschendbaarheid van een gast. Maar na afloop van het feest zei hij wel dat ik die pantoen nooit had mogen zingen, want de tekst had iedereen gestoord maar was vooral bij de bruid in het verkeerde keelgat geschoten. Kon ik ook niet weten dat ze écht een beetje mank was. Bij ons openen bruid en bruide gom het bal en dansen verder gewoon mee, als ze tenminste niet te dronken zijn of vroeg naar bed willen. Maar daar blijven ze de hele avond braaf op hun stoel zitten en kun je dus niet zien of er ergens iets anders is dan anders. Ze hebben me daarna nog wel eens uitgenodigd voor een feestje, maar zingen hoefde niet meer. Elke keer als ik Boet hier aan herinner, lacht hij zich een beroerte. Je zal zo'n broer hebben. Jack Poirrié groeide op in Batoeradja en woont sinds 1951 in Nederland. Elke maand schrijft Jack Poirrié in Moesson over zijn perikelen. Op de expositie Indië verwerkt? worden acht in acryl uitgewerkte beelden getoond van Renske Scheffer. Zij werd in 1938 geboren in Nederland, maar groeide op in Indië. Ze werd samen met haar moeder en zusje geïn terneerd. De beelden die te zien zijn, vormen een levensverhaal waarin de kamptijd een grote rol speelt. Indië verwerkt? in het Verzetsmuseum Friesland tot en met 27 november, Turfmarkt 11 in Leeuwarden. Telefoon: 058-212 01 11 ofwww.verzetsmuseum.nl. Tot en met 8 januari 2006 kun je genie ten van de houten beelden van Balinese houtsnijders in Mu seum Nusantara in Delft. De beelden zijn gemaakt in de peri ode 1930-1955 door de kunstenaars van de Pita Maha-groep. Art deco op Bali tot en met 8 januari in Museum Nusantara, Sint Agathaplein 4-5 in Delft. Telefoon: 015 - 260 23 58, www.museumnusantara.nl. Op zaterdag 26 en zondag 27 november 2005 organiseert het Wereldmuseum Rotterdam in samenwerking met KRAS Stervakanties een Indonesië Weekend. Het weekend biedt een uitgebreid programma van evenemen ten, workshops en lezingen. Onder de bezoe kers zal een reis voor twee personen naar Indonesië worden verloot. Wereldmuseum Rotterdam, Willemskade 25 in Rot terdam. Tel. 010-270 71 70 of www.wereldmuseum. rotterdam.nl Artipoli is een kleine galerie die zich wil specialiseren in zogenaamde crossovers (schilderkunst, fotografie en performing); combinaties die aan het denken zetten en functioneren als statement. De kunstgalerie opent 26 november een tentoon stelling van de Balische kunstenares Murni. Deze tentoonstelling is te zien tot 9 januari 2006. Voorweg 2b in Noorden. Voor meer informatie bel 06 - 223 720 44 of ga naar www.artipoli.com november 2005 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 29