De duistere kant van Pasar Senen column c door J.J. Rizal slaat aan, want ik heb al klanten in onder an dere Australië, Amerika en het Midden-Oosten. Waarom zouden alleen Indonesische vrouwen een kebaja dragen? Ik wil onze kebaja to go internationalI' Inspiratiebronnen Voor zijn nieuwste collectie liet Ramli zich onder andere inspireren door oosterse waaiers, waarmee Aziatische vrouwen zich vaak koelte toewuiven. De waaier was in zijn ontwerpen direct terug te zien als kralenborduursel op een top, en meer indirect in het uitwaaieren van bijvoorbeeld broekspijpen of mouwen. In zijn hele lijn, van vrijetijds- tot avondkleding, kwam het waaier-motief terug. Qua kleur koos hij voor bruin, steenrood, zwart, blauw en wit als basis, met hier en daar een knal- kleur. De batikstoffen die hij in zijn ontwerpen verwerkte waren afkomstig uit Yogyakarta en Pekalongan. Nooit tevreden Opmerkelijk is dat Ramli nooit enige mode opleiding volgde. Ramli:'Ik heb geen mode vakschool gedaan, daar was geen geld voor. Alles wat ik kan heb ik mezelf aangeleerd en opgestoken door naar anderen te kijken, ik ben autodidact/Toch groeide hij uit tot Indonesië's bekendste ontwerper. Ramli:'Ik de beroemd ste ontwerper van Indonesië? Nou ja, dat is vooral wat anderen over mij zeggen. Zelf ben ik voornamelijk bezig met het bedenken van nieuwe ontwerpen en de uitvoer daarvan. Ik wil bereiken dat mensen zich senang en happy voelen in mijn kleding. Mijn kleding is vooral bedoeld voor sterke, zelfverzekerde, succesvol le vrouwen. Vrouwen die weten wat ze willen en geslaagd zijn in het leven, en bovenal trots zijn op hun Indonesische afkomst.' Dat steeds meer jonge Indonesische vrouwen in hogere posities zijn ontwerpen naar het werk, restau rant of café dragen vervult hem dan ook met de nodige trots. Ondanks zijn succes is Ramli nooit tevreden. 'Tevreden achteruit leunen is stilstand. Elke dag moet er een ontwikkeling zijn. Daarom ben ik nooit tevreden. Het kan altijd beter dan de vorige keer.' De Indonesische schrijvers Zeffrey Al en J.J. Rizal schrijven afwisselend een co lumn waarin ze verbanden leggen tussen Batavia en het huidige Jakarta. Pasar Senen is voor de Jakartanen een plek waar zich duistere en intrigerende taferelen afspelen. Begin achttiende eeuw was Pasar Senen onderdeel van een nieuw gebied dat de VOC-dienders Weltevreden noemden. Uit de naamgeving spreekt duidelijk de hoop op voorspoed en geluk die zij voor ogen hadden; een paradiso. En inderdaad, decennialang vonden de dienders er hun geluk, niet in de laatste plaats de gouverneurs-generaal die het gebied als persoonlijk eigendom claimden. Legde de gouverneur zijn functie neer, dan verkocht hij Weltevreden door aan zijn opvolger! Aha, daarmee begon het gelazer. Een andere lugubere gebeurtenis is de lezers van de roman Njai Dasima niet onbekend. Dit waargebeurde verhaal dat zich afspeelde in en rond Senen, sloeg de mythe van Welte vreden als paradijs van rust en vrede aan diggelen. De ambtenaar Edward Williams hield er een njai genaamd Dasima op na. Door goena-goena probeerde de Javaan Samioen Dasima over te halen met hem te trouwen. Na de bruiloft beseft zij dat hij op haar vermogen uit is en dreigt Williams te zullen waarschuwen. Op een goed moment werd het levenloze lichaam van Dasima gevonden, haar keel doorgesneden. De huurmoordenaar werd kort daarop gevonden, het bleek een djago genaamd Puasa. Vanaf dat moment werd PasarSenen meer gezien als een inferno. Het kwaad had zich genesteld in het paradiso. De gevreesde dja- go's van Pasar Senen kregen de naam Buaya Senen. Een beruchte bende was de op de Pasar Senen opererende bende zakkenrollers Koempoelan 4 Cent. Het lugubere karakter van Pasar Senen nam een vlucht toen aan het begin van de onafhankelijkheid schrijver Pramoedya Ananta Toer verkondigde dat Pasar Senen het bolwerk was van de vrijman, ofwel de mannen van het vuile werk. Het merkwaar dige is dat deze vrijmannen zich ten tijde van de politionele acties ontpopten als hoeders van de onafhankelijkheid. De vrijmannen schoven naar de voorgrond en werden helden. Soekarno promoveerde zelfs één van hen tot minister. Onder het Soeharto-regime kreeg de vrijman, of preman in de nieuwe spelling, een criminele connotatie. Soeharto was zelfs van mening dat deze rebellen uit de weg diende te worden geruimd. Vanaf het begin van de onafhankelijkheid vormde Pasar Senen naast een bolwerk voor de preman ook een ontmoetingsplaats voor kunstenaars en cultuurcritici als Chairil Anwar, Ajip Rosidi.SM Ardan en Misbach Jusa Biran. Pasar Senen was echter niet alleen een discus sieforum. In de schemer van kaarsstompjes en achter dampende koppen koffie waren er en kelen die zich diep over de schrijftafel bogen. Dat leverde vaak monumentale werken op. Vermelding verdient de bundel korte verhalen Terang Bulan Terang Di Kali van SM Ardan, de gedichtenbundel CariMuatan van Ajip Rosidi en het korte verhaal Kejadian di PasarSenen van Misbach Jusa Biran. Na de modernisering in 1968 was Pasar Senen niet langer de plek van rendez-vous tussen kunstenaar en criticus. Pasar Senen kreeg de nieuwe naam Pusat Perdagangan Proyek Senen. Opdracht werd gegeven om de oude winkels en gebouwen te slopen. Ali Sadi- kin, de toenmalige gouverneur van Jakarta, ondernam een poging om de kunstenaars een nieuw onderkomen te geven opTaman Ismail Marzuki, wat jammerlijk mislukte. Het merkwaardige is dat ondanks die com plete metamorfose van Senen zakkenrollers, overvallers en prostituees bleven hangen. Sterker nog, hun aanwezigheid begon met de dag een groter stempel op het straatbeeld te drukken. Het gevoel van modernisering, comfort en veiligheid, dat als uitgangspunt gold van de verbouwing, bleek verte zoeken. In 1985 ondernam Wiyogo Atmodarminto, de gouverneur van Jakarta, een poging om de Pusat Perdagangan Proyek Senen te ontdoen van zijn lugubere en duistere karakter. Ook hij faalde. Ondertussen heeft de huidige gou verneur het plan klaarliggen voor een nieuwe poging. Pusat Perdagangan Proyek Senen zal worden gesloopt om plaats te maken voor een supermodern winkelcentrum. november 2005 49

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2005 | | pagina 49