om te zien hoe andere Molukse en Indische mensen verder kijken dan hun eigen cultuur. Anis de Jong bijvoorbeeld, artistiek regisseur van de Molukse theatergroep Delta, speelt nu bijvoorbeeld in een stuk over een Nepalees meisje. Ik heb veel aan zijn adviezen voor wat betreft het theatrale gedeelte van mijn theatervoorstellingen. Ben je spiritueel? Ja. Maar ik probeer er wel nuchter in te zijn. Het moeten geen goena- goenaverhalen worden. Terug naar de muziek. Hoe zou je jezelf als zangeres omschrijven? Ik luister graag naar mijn eigen stem, dat vind ik een voordeel. Mensen zeggen vaak dat ik een stem als een warm bad heb. Je hebt ook zange ressen waar je niet lang naar kunt luisteren. Ik treed vaak vier uur ach ter elkaar op en de mensen blijven het heerlijk vinden. Het exotische aspect is ook belangrijk. Ik zie er exotisch uit. Ik zou dus over mezelf willen zeggen dat ik een exotische zangeres ben met een warme stem. Verder is belangrijk dat ik graag wil blenden, mixen met de instrumen ten. Ik wil een zangeres tussen de muzikanten zijn. Daarom maak ik ook graag producties met anderen. Het is erg leuk om dingen samen doen. Muziek moet iets bij je losmaken. Het is daarom ook belangrijk datje weet waar je over zingt. Ik geef zelf les. Als ik begin met een liedje vraag ik eerst aan de studenten waar het over gaat. Als ze dat niet weten zijn we snel klaar. Ga eerst maar naar het nummer luiste ren, zeg ik dan. Waarom wil je met een theatertournee een ode brengen aan Elis Regina? Na mijn opleiding aan het conservatorium in Hilversum, heb ik in Brazi lië les gekregen van Antonio Adolfo, dankzij een stipendium dat ik heb gewonnen. Antonio Adolfo heeft Elis Regina begeleid op een tournee door Europa. Helaas traden ze op voor lege zalen want niemand kende haar. Ze is hier nog steeds schrikbarend onbekend. Ik vind het iedere keer weer verschrikkelijk als Nederlanders niet weten wie Elis Regina is. Ik heb een ode aan haar willen brengen omdat ze een geweldige zangeres was en omdat het een geweldige persoon was. Ik zal haar nooit kunnen evenaren maar dat is ook niet de bedoeling van deze februari 2006 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 17