li uit de kunst door Frans Leidelmeijer Martin van Monnickendam (1874-1934) is de schilder van deze Javaanse danseres, geschilderd in impressionistische stijl. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunst object dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Impressie van een dans Het impressionisme ontstond in 1870 in Frankrijk. Een aantal jonge schilders wilden niet meer in een klassicerende stijl werken zoals zij op de Academie geleerd hadden. Zij gingen de natuur in en schilderden in de open lucht (plein air). Ook door de uitvin ding van de fotografie was een natuurge trouwe weergave van de werkelijkheid niet meer nodig en zo ontstond het impres sionisme. Schilders hanteerden een losse penseelstreek, waardoor een beweeglijk heid ontstond, wat ook goed te zien is op het afgebeelde schilderij. De achtergrond bestaat alleen maar uit groene en gele penseelstreken en ook het gezicht is heel los geschilderd. Impressionisten wilden een voorbijgaand moment vastleggen en waren ook vrij in de keuze van het onderwerp. In Frankrijk han teerde men, doordat men in de buitenlucht schilderde, heldere kleuren. In Nederland daarentegen waren de impressionistische schilderijen donker van coloriet, als gevolg van de vaak grijze luchten, zoals te zien is op de schilderijen van schilders van de Haagse School en van de Amsterdamse kunstenaar George Breitner. Van Monnickendam groeide op in een joods-liberaal gezin te Amsterdam. Ook later bleef hij in de hoofdstad wonen en werken. Hij volgde tekenlessen op de tekenschool van Felix Merites en bezocht daarna de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Naast het donkere coloriet van het afgebeelde schilderij, maakte hij ook landschappen in heldere kleuren. Waar hij de Javaanse Serimpi danseres heeft geschilderd is niet bekend, misschien wel van een foto of mogelijk tijdens een voorstelling bij de kunstvereniging Arti et Amicitae waar hij lid van was. Het schilderij is rechtsonder gesig neerd en gedateerd 1923. februari 2006

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 21