Twee vr uit de kunst o door Frans Leidelmeijer Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunst object dat ontstaan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Dit schilderij is in de jaren dertig door de Haagse kunstschilder Toon Kelder geschilderd. In die jaren ontstond van zijn hand een aantrekkelijke serie vrouwelijke naakten. Ik nodig Moesson-lezers uit om dit schilderij in het echt te bekijken op de kijkdagen van Christie's Amsterdam. U kunt daar gratis naar binnen en u kunt er vrijblijvend naar mijn collectie - bestaan de uit 320 objecten - kijken, voordat het op 16 mei wordt geveild. Kijkdagen: 12-15 mei 2006. Veilinghuis Christie's, Cornelis Schuytstraat 57, Amsterdam. Telefoon: 020 - 575 52 55 ofwww.christies.com Opvallend op deze schilderijen is de manier waarop Kelder (1894-1973) de huid van de vrouwen heeft geschilderd; romig blank met een paarlemoerachtig effect. Naar mijn smaak is deze serie schilderijen het beste uit zijn oeuvre. Hij was echtereen andere mening toegedaan. Na de Tweede Wereldoorlog, toen hij in een abstracte stijl was gaan schilderen, verfoeide hij dit vroege werk. Ik heb me laten vertellen dat hij met een mes voor de deur van de eigenaren van dit genre schilderijen stond om de doeken te verminken. Ze waren echter al gewaarschuwd en lieten hem wijselijk niet bin nen.Toen hij nog trots op deze schilderijen was, zocht hij ervaakzelf een passende lijst bij,zoals voor dit schilderij. Meestal waren het goudkleu rige lijsten,die hij dan helemaal kaal maakte. Het dier op de donkere achtergrond is een eenhoorn. Dat is een fabelachtig dier in de gedaante van een paard met een lange, gedraaide hoorn midden op het voorhoofd. Hij wordt beschouwd als het symbool van de absolute reinheid. Dit wilde dier was moeilijk te temmen, slechts een reine maagd lukte dat, vandaar de twee vrouwelijke naakten op de voorgrond. De vrouw rechts op het schilderij met de rug naar de toeschouwer is Kelders Indische echt genote. De andere vrouw heb ik middenjaren tachtig een keer ontmoet op een overzichts tentoonstelling van Toon Kelder. Er hingen daar drie schilderijen met vrouwelijke naakten uit mijn collectie. Deze nog goed geconserveerde vrouw van in de tachtig kwam op me af en zei op kokette toon: "Weet u dat ik het model ben op uw schilderijen? Ik heb zelf ook nog een paar van die schilderijen thuis, maar ja die han gen op mijn slaapkamer. Want niet iedereen die op bezoek komt, hoeft te weten dat ik in m'n blootje voor die schilder heb geposeerd." mei 2006

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 21