Tempo Doeloe %8lo Rinus (links) en William kort na de finish, naast Hotel Preanger te Bandung. hoeft de rally niet onderbroken te worden voor technische reparaties. Anderen hebben minder geluk. Eén deelneemster vertelt in het tijd schrift Het Motorverkeervan mei 1952:'We hadden nog geen kilometer gereden of we hoorden "pèng!" onder de motorkap vandaan komen. We waren dicht bij een dorpje en reden door tot we een fietsenwerk- plaats gevonden hadden. Hier waren Engelse sleutels en tangen voor radig die ons nog redden konden."Konden"ja, maar ze deden het niet. Er bleken veel te veel sleutels en tangen te zijn. Het duurde eeuwen voor er een passende gevonden was en ondertussen stonden wij van ongeduld te springen.' Ook de andere deelnemers zijn gehaast, zo erg zelfs dat één coureur een ambulance van de weg rijdt. De ambulance eindigt in een selokan. Benzine Net als bij de Friese Elfstedentocht staan in elke plaats controle posten. De deelnemers moeten zich op bepaalde trajecten aan een opgegeven snelheid houden en op de minuut precies een stempel bij een controlepost halen. Elke minuut later betekent een strafpunt. William heeft op het eind van de rit zeven strafpunten. De coureurs die de rally zonder strafpunten afsluiten, mogen meedoen aan de klassementsproef: een parcours met obstakels waar de coureur zijn stuurmanskunsten kan vertonen. De wegen, kan mijn oma zich nog goed herinneren, worden op som mige plaatsen bewaakt door de politie of het leger:'Er waren in die tijd nog steeds jonge "pelopors"die de rally graag wilden verstoren,'vertelt ze.'Maar van incidenten was geen sprake. Ook zijn er geen zware ongelukken geweest.' De coureurs komen onderweg zelden een benzinepomp tegen. Daarom moetje noodgedwongen een eigen voorraad benzine mee nemen. Zo ook mijn opa. In de achterbak en op de achterbank staan 36 moesson twee tanks met benzine. Mijn oma, die op dat moment in de eerste weken van haar vierde zwangerschap verkeert, zit naast een van de tankjes. Achteraf gezien levensgevaarlijk natuurlijk en mijn oma heeft ook liever niet dat ik het opschrijf, maar zo ging dat toch in die tijd? Mijn oma zou dat nu nooit weer doen, verzekert ze me. Alles is goed gegaan en negen maanden later in Den Haag is mijn kernge zonde oom Gert geboren. Once in a lifetime Na een lange tocht - die af en toe onderbroken wordt om iets te eten en te drinken - komen William, Gerda en Rinus 's avonds aan in Bandung. Daar is inmiddels een groot feest aan de gang.Tienduizen den mensen bewegen zich voetje voor voetje in de sprookjesachtig verlichte straten.'De illuminatie door Philips verzorgd is in één woord overweldigend,' schrijft het Nieuwsblad voor Indonesië. In Concordia volgt de prijsuitreiking. De heer P. van Buuren is overtuigend eerste geworden. Op welke plek mijn opa en oma finishten, heb ik niet meer kunnen achterhalen. Wel weet ik dat zij de rally afsloten met een dans op het bal. Tegenwoordig zijn dit soort rally's op de openbare wegen in Indonesië ondenkbaar. Het verkeer is veel te druk. De KLM-Bloemenrally van 1952 was dus een once in a lifetime experience voor mijn opa en oma en hun neef. Voor mijn oma en opa moet een laatste hoogtepunt zijn geweest in hun land van herkomst.'Het was,'vertelt mijn oma meer dan vijftig jaar later,'een prachtige tocht door de Preanger. Iets om nooit te verge ten.' Kort na de rally emigreerden ze voorgoed naar Nederland. Ze zijn nooit meer teruggeweest.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 36