Nippy Noya heeft een Het is nog altijd een taboe: kind zijn van de vijand. Toch praat percussionist Nippy Noya (Makassar, 1946) er heel open over. Voor hem vielen de laatste puzzelstukjes in elkaar toen hij op zoek ging naar zijn Japanse vader. Nippy Noya is percussionist van wereldfor maat. Hij speelde bij nationale grootheden als Jan Akkerman, Hans Dulfer, Cuby and the Blizzards en de Golden Earring, maar ook bij wereldartiesten als The Animals, Rosa King, Stan Getz, Chaka Khan, Randy en Michael Breckeren Bill Cobham. Op een warme zomeravond ontmoeten we Nippy op een terras. Zijn verschijning is indrukwekkend. De man van zestig ziet eruit als een dertiger, met kaalgeschoren hoofd, tatoeages en mooie kettingen. Een Harley- Davidson maakt het plaatje af. Het is moeilijk voor te stellen dat de toppercussionist is neergestreken in een uithoek als Glanerbrug, Oost-Enschede. Nippy: 'Ik vind het fantastisch in Glanerbrug, ook al had ik nooit gedacht hier terecht te komen. Ik lag in scheiding en toen was Enschede een logische plek voor mij. Ik kom hier al vanaf 1996, toen ik docent werd op het conservatorium. Ik woon met negen stu denten in één huis, heb een kamer van drie bij drie. Die kamer is toch alleen maar om in te slapen. De wereld is mijn speeltoneel. Voor mij maakt het niets uit waar ik woon, ik maak zó snel vrienden. Ik word snel geaccepteerd, omdat ik mensen via hun eigen taal benader. In het buitenland probeer ik direct nieuwe zinnetjes uit als: "Mag ik een kopje koffie" of "Hartelijk bedankt". Als ik thuis kom ben ik het direct weer vergeten, hoor.' Cisteren zat je nog in Polen. 'Ik kom veel in Oost-Europa: Polen, Duitsland, Kroatië, Hongarije en Rusland. Ik doe er con certen, tournees en geef master-classes. In Polen, met name Warschau, kom ik al sinds de jaren negentig. De Polen zijn dol op Brazili aanse muziek en ik geef advies, aanbevelin gen en nieuwe coördinaties. Master-classes zijn veel prettiger dan workshops. Ze geven minder stress, er komen meer volwassenen en de jongeren hebben meer theoretische bagage - kunnen we gelijk spelen.' Wat is je favoriete muziekstijl? 'Alles wat ik vandaag en morgen leuk vind! Ik laat het op me af komen. Muziek is net als het leven: je kunt alles berekenen, plannen moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 12