Nippy Noya heeft een
Het is nog altijd een taboe: kind zijn
van de vijand. Toch praat percussionist
Nippy Noya (Makassar, 1946) er heel
open over. Voor hem vielen de laatste
puzzelstukjes in elkaar toen hij op zoek
ging naar zijn Japanse vader.
Nippy Noya is percussionist van wereldfor
maat. Hij speelde bij nationale grootheden
als Jan Akkerman, Hans Dulfer, Cuby and the
Blizzards en de Golden Earring, maar ook bij
wereldartiesten als The Animals, Rosa King,
Stan Getz, Chaka Khan, Randy en Michael
Breckeren Bill Cobham.
Op een warme zomeravond ontmoeten
we Nippy op een terras. Zijn verschijning is
indrukwekkend. De man van zestig ziet eruit
als een dertiger, met kaalgeschoren hoofd,
tatoeages en mooie kettingen. Een Harley-
Davidson maakt het plaatje af. Het is moeilijk
voor te stellen dat de toppercussionist is
neergestreken in een uithoek als Glanerbrug,
Oost-Enschede.
Nippy: 'Ik vind het fantastisch in Glanerbrug,
ook al had ik nooit gedacht hier terecht
te komen. Ik lag in scheiding en toen was
Enschede een logische plek voor mij. Ik kom
hier al vanaf 1996, toen ik docent werd op
het conservatorium. Ik woon met negen stu
denten in één huis, heb een kamer van drie
bij drie. Die kamer is toch alleen maar om in
te slapen. De wereld is mijn speeltoneel. Voor
mij maakt het niets uit waar ik woon, ik maak
zó snel vrienden. Ik word snel geaccepteerd,
omdat ik mensen via hun eigen taal benader.
In het buitenland probeer ik direct nieuwe
zinnetjes uit als: "Mag ik een kopje koffie" of
"Hartelijk bedankt". Als ik thuis kom ben ik
het direct weer vergeten, hoor.'
Cisteren zat je nog in Polen.
'Ik kom veel in Oost-Europa: Polen, Duitsland,
Kroatië, Hongarije en Rusland. Ik doe er con
certen, tournees en geef master-classes. In
Polen, met name Warschau, kom ik al sinds de
jaren negentig. De Polen zijn dol op Brazili
aanse muziek en ik geef advies, aanbevelin
gen en nieuwe coördinaties. Master-classes
zijn veel prettiger dan workshops. Ze geven
minder stress, er komen meer volwassenen
en de jongeren hebben meer theoretische
bagage - kunnen we gelijk spelen.'
Wat is je favoriete muziekstijl?
'Alles wat ik vandaag en morgen leuk vind!
Ik laat het op me af komen. Muziek is net als
het leven: je kunt alles berekenen, plannen
moesson