-
Op 13 juni werd in het Erasmushuis in Jakarta de tentoon
stelling Rietveld en De Stijl geopend. De Stijl is Nederlands
meest avant-gardistische stijl uit de jaren twintig.
Frans Leidelmeijer
bespreekt iedere maand een kunst
object dat ontstaan is uit Europese en
Indische kruisbestuiving.
De Stijl in Indonesië
In 1917 is De Stijl ontstaan rond het ge
lijknamige tijdschrift. De drijvende kracht
hierachter was schilder en architect Theo
van Doesburg. Hij wist een aantal voor
uitstrevende kunstenaars zoals schilders
(Mondriaan bijvoorbeeld), architecten,
beeldhouwers en dichters aan het tijdschrift
te binden. Samen streefden zij ernaar een
universele abstracte kubistische kunst en
vormgeving te scheppen. Daarvoor maakten
ze gebruik van de primaire kleuren rood,
geel en blauw en de 'niet-kleuren' zwart,
wit en grijs. Deze kunst werd de Nieuwe
Beelding genoemd.
De tentoonstelling van De Stijl in het Erasmus
huis is gewijd aan de meubelontwerpen van
Gerrit Rietveld. De druk bezochte opening in
het Erasmushuis trok vooral een jong publiek
en de maquette van het beroemde Rietveld/
Schröderhuis werd veelvuldig gefotografeerd.
Op de tentoonstelling zijn niet alleen meubels
te zien van Gerrit Rietveld, maar ook schilde
rijen en tekeningen van Van Doesburg, Van
der Leek en Huszar. De samenstelling van de
tentoonstelling bestaat uit bruiklenen van het
Centraal Museum in Utrecht - dit museum
heeft de grootste collectie Rietveldmeubels ter
wereld - en meubels uit mijn eigen collectie.
De Stijl heeft geen grote invloed gehad op de
architectuur en vormgeving in het vooroor
logse Indië.Toch zijn er in de grote steden en
kele voorbeelden te vinden waarin de invloed
van De Stijl zichtbaar is. Je ziet het ondermeer
in glas-in-lood ramen en in de kubistische
vormen van sommige gebouwen. Wanneer je
nu door Jakarta rijdt, zie je soms bij nieuwe
architectuur blokachtige vormen en de toe
passing van primaire kleuren. Daarin is dan
de invloed van De Stijl vaker terug te zien dan
in het vooroorlogse Indië.
augustus 2006 19