'De concurrentie op de Indonesische tv is moordend' Goenawan Mohamad in een notedop beginnen. Bovendien heeft de regering na de nieuwe perswetten geen instrumenten meer om de berichtgeving te beïnvloeden, zelfs niet op de televisie. Sinds 1958 is de persvrijheid nog nooit zo groot geweest. De Indonesische pers is weer zo vrij als ze vlak na de onafhankelijkheid was.' Kwetsbaar Toch is de persvrijheid in Indonesië nog kwetsbaar. Hoewel censuur nu bij de wet verboden is, heeft de overheid andere manieren om de me dia een stok in het wiel te steken. De nieuwe censuur vindt plaats in de rechtszaal. Oude wetten worden nu misbruikt om de media te straffen voor zaken die niet crimineel zijn.'In die zin gaat de strijd voor een vrije pers dus eigenlijk nog steeds door. Hoe lang dat gaat duren weet ik niet.' Maar de rechtszaal is niet het enige gevaar voor de Indonesische pers. Sommige politieke en religieuze groeperin gen kunnen nog niet zo goed omgaan met de pas verworven vrijheid. Zo bezette afgelopen jaar een groep religieuze extremisten een radio station omdat ze het niet eens waren met de inhoud van de program ma's. Maar de grootste bedreiging voor de Indo nesische pers is, net als in de rest van de wereld, de commercialisering van de media. Door de toene mende schaalvergroting in het Indonesische me dialandschap, krijgen de kleine media het steeds moeilijker. Volwassen 'Het is moeilijk te zeggen of de pers in zijn geheel volwassener geworden is sinds 1998. Dé pers bestaat niet. Je kunt de pers niet over één kam scheren. Zoals overal, zijn er verschillende soorten pers. Sommige media zoals Kompas en Tempo bewaken de kwaliteit van de pers. Omdat iedereen een krant of een tijdschrift kan beginnen, komen er steeds meer journalisten. Maar het aantal goede journalisten is beperkt. De meesten hebben nog geen vorm gevonden om volwassen journalistiek te bedrijven. Je moet de impact van de gedrukte media nu ook niet overschatten. Ondanks dat de kranten en tijdschriften als paddenstoelen uit de grond schieten, bevinden de gedrukte media zich in een crisis. De mensen nemen- negentig procent van het nieuws tot zich via de televisie. Dat weten de adverteerders ook, en dus besteden ze hun geld liever aan tv-com- mercials. Moordende concurrentie Tijdens Soeharto's Orde Baru richtte Goenawan Mohamad ISAI op, het Instituut voor Studie naar Vrije Informatiestromen. Was de voornaam ste taak tijdens het Soeharto-regime nog om Indonesië van alternatief nieuws te voorzien, tegenwoordig is ISAI een school om journalisten op te leiden. Met steun van BBC World en de Europese Unie leidt ISAI journalisten voor de televisie op.'De tv-industrie in Indonesië ontwik kelt zich snel. Maar de kwaliteit is nog niet zoals die moet zijn. De journalistiek op televisie kan veel beter. De concurrentie op de Indone sische tv is moordend. Rupert Murdoch heeft onlangs MTV gekocht. De grote tv-stations komen in handen van grote mediaconglomeraten die de goede journalisten wegkopen. Op het ISAI willen we journalisten opleiden om er voor te zorgen dat de Indonesische media in de breedte kwalitatief beter worden, dat ook de armere stations goede journalis ten hebben.' Het vrije woord Goenawan Mohamad is een man van het vrije woord. Niet alleen op journalistiek gebied maar ook op het gebied van zijn grote liefde, de kunst.'Ik hou me tegenwoordig niet meer zo bezig met de media. Ik richt me meer op de kunst. Ik schrijf nu zelf. Er zijn al genoeg mensen die zich met de media bezig houden. Bovendien heeft de kunst veel meer steun nodig dan de media. In de media is geld zat, die redden zich wel. Er zijn veel minder mensen die zich met kunst bezighouden, er is ook niet genoeg geld binnen de kunstwereld.Tegenwoordig ben ik naast het schrijven op zoek naar fondsen voor kunstenaars. Grote liefde Als hij zou moeten kiezen, dan voelt Goenawan Mohamad zich meer kunstenaar dan journalist.'Kunst, het schrijven van gedichten, is mijn grote liefde. Maar ik maak eigenlijk niet echt een strikte scheiding tussen kunst en journalistiek. Ze zijn met elkaar verbonden namelijk. Het gaat allebei om de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van denken. Maar de kunst heeft op dit moment gewoon meer aandacht nodig. Waarom? De kunst is nog erg kwetsbaar.Ten eerste: het is lastig om fondsen te vinden. Ten tweede: kunst is een pionier in de vrijheid van denken. Kunstenaars zijn altijd de eersten die met nieuwe ideeën komen. En dat is nu precies wat Indonesië nodig heeft. Goenawan Mohamad (Batang, 1946) is oprichter van het opinie weekblad Tempo, de Indonesische tegenhanger van het Amerikaanse Time. Het tijdsch rift is het meest ge lezen weekblad in Indonesië. In zijn wekelijkse column catatan pinggir (kanttekeningen) bekritiseerde hij regelmatig het Soehartoregime. Toen in 1994 Tempo samen met twee andere Indonesische tijd schriften verboden werd, richtte Goenawan Mohamad samen met enkele jonge Indonesische jour nalisten de journalistenvakbond Aliansi Jurnalis Independen (AJI) en het Institut StudiArus Informasi (In stituut voor Studie naar Vrije Infor matiestromen). In 1999 riep World Press Review Goenawan Mohamad uit tot editor of the year. Goena wan Mohamad won verder de pro fessor Teeuw prijs en de Prins Claus Award. Behalve journalist en acti vist is Goenawan Mohamad een van meest vooraanstaande dich ters uit de moderne Indonesische geschiedenis. 22 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 22