'Warhol en Map-
plethorpe wilden
me hun werk
geven, omdat ze
me wel interes
sant vonden als
bescheiden Indo
in Manhattan'
De galerie van Rob Malasch - Serieuze
Zaken Studioos, gevestigd aan de Bil-
derdijkstraat 66, 1053 KV Amsterdam
- is geopend van woensdag tot en met
zaterdag van 12:00-18:00. Voor meer
informatie: E malasch@hotmail.com,
T en F 020-427 57 70.
Tja, ik wist goed wat ik niet wilde. Maar wat
wel? Daar moest ik achter zien te komen,
's Avonds volgde ik de tekenleraaropleiding
van de Rietveld Academie. Ook kreeg ik
daar zo nu en dan bewegingslessen van Kit
Winkel en die was zo onder de indruk van
mijn danstalent dat die me adviseerde om
een beroepsopleiding moderne dans aan de
theaterschool te gaan volgen. Met een beurs
kon ik dat makkelijk doen. Bij Koert Stuyf en
Ellen Edinoff volgde ik van 's ochtends vroeg
tot 's avonds laat hun fantastische lessen. Na
de opleiding ben ik voor mezelf begonnen en
zelf theater gaan maken.'
Hoe deed je dat dan? Was de dans een onder
deel van je theater?
verbazing een speciale uitnodiging van de
majesteit die graag in het paleis op de Dam
een voorstelling wilde hebben. Ik dacht eerst
dat het een grap was van een concurrerende
theatergroep, maar het bleek echt zo te zijn:
ik maakte toen samen met Philip Glass, de
Amerikaanse minimal componist, de voorstel
ling De Fotograaf, die nu nog steeds in de hele
wereld opgevoerd wordt. Na afloop van de
voorstelling complimenteerden Beatrix en
Claus me. Er is zelfs een cd van uitgebracht.
Ik krijg er nog steeds royalties van. Heerlijk.
Maar na tien jaar hard werken in het theater
dacht ik: Dit blijf ik natuurlijk niet doen tot
mijn 65ste.'
Wat ben je toen gaan doen?
'Min of meer. Een soort Gesamtkunstwerk
(Totaaltheater) met veel muziek, beweging
en teksten. Wel zelf altijd bedacht, dus oor
spronkelijk. Mijn ideeën kwamen vaak vanuit
de beeldende kunst. Andy Warhol was toen
mijn hero. In 1982 kreeg ik tot mijn stomme
'Toen ben de journalistiek in gegaan op uitno
diging van Catharine van Houts.de toenma
lige kunstredacteur van de Amsterdamse
krant Het Parool. Binnen twee jaar werd
ik door hoofdredacteur Sytse van der Zee
aangesteld als buitenlandse correspondent in
44
moesson