'Het wisselen van beroep is misschien wel een soort over- levingstactiek' De geboorte van Indomania New York. Wat voor Het Parool buitengewoon bijzonder was. Ik heb daar voornamelijk cul turele evenementen, verslagen en interviews gemaakt met celebrities als Norman Mailer, Susan Sontag, Donna Tartt, JeffAndy Warhol en Robert Mapplethorpe. Deze interviews zijn naderhand gebundeld in mijn boek De Aap van God! Verzamelde je toen al, in het Mekka van de moderne kunst? 'Nee, ik zal je het nog sterker vertellen. De nu wereldberoemde kunstenaars Warhol en Mapplethorpe wilden me hun werk geven, omdat ze me wel interessant vonden als be scheiden Indo in Manhattan. Overal lagen de zeefdrukken en paintings van Warhol in zijn studio. Ik mocht ze zo meenemen. Maar nee hoor, ik had geen zin om ermee te sjouwen. En bij Mapplethorpe dacht ik dat hij zijn foto's beter kon verkopen dan aan mij geven, want hij had altijd geldgebrek. Dat het door de coke was, wist ik toen natuurlijk niet. New York was voor mij echt een snoepwinkel waar ik ongelimiteerd kon smikkelen aan alles wat ik leuk vond. Maar dat verveelt heel gauw. Of vind je dat te decadent? In ieder geval ben ik terug gegaan naar Amsterdam.' Was het wel even wennen aan het rustige, dorpse Amsterdam na de hectiek van New York? 'Ik was nog amper thuis of ik kreeg een aan bieding die ik niet kon weigeren: er werden mij vier panden aan de gracht aangeboden voor een zeer voordelige prijs. Drie ervan heb ik er met een behoorlijke winst verkocht en in de vierde woon ik. Maar nog had ik zoveel ruimte over dat ik daar maar een galerie ben begonnen. Dat leek me wel te combineren met het schrijven van stukken voor de krant. Kon ik het weten dat het storm zou lopen met die galerie en dat ik helemaal niet meer aan stukjes schrijven toekwam.' Je bent heel succesvol als galeriehouder. Dan heb je zeker ook veel geld verdiend? 'Ja, ik heb heel veel geld verdiend, heel veel geld over de balk gesmeten en heel veel be lasting betaald. Stom hè? Of eigenlijk niet: ik ben helemaal niet geïnteresseerd in geld.' Wat is dat toch datje steeds van beroep ver andert? Is het een soort wispelturigheid? 'Misschien is het wel een soort overlevingstac- tiek. Het zal wel met het Indisch-zijn te maken hebben; ik heb van dichtbij gezien hoe mijn ouders hier met hun zes kinderen hebben moeten sappelen om te kunnen overleven. Ze werden vanuit het paradijs in de vrieskou ge zet. Mijn oudere broer en zusje zijn niet zonder reden uitgewaaierd naar Californië.' De laatste tijd merk ik datje heel veel met je Indische identiteit bezig bent. Dat is wel eens anders geweest. Voor die tijd gaf je nogal af op die zogenaamde pasar malam-types. Nu heb je zelfs een verkooptentoonstelling van de Indische striptekenaar Peter van Dongen gehad, waar de hele Amsterdamse Indische scene bij aanwezig was: Karina Schaapman, Ernst Jansz, Ronald Hooft, de broertjes Mauri ce en Luc Boyer en fotografe Maja Soerabaja. Het leek wel een echte koempoelan. 'Ja, leuk was dat. Verrassend. Want eerlijk gezegd heeft het mij de ogen geopend om nu eens voor het eerst in mijn leven naar Indonesië te gaan. Ik ben overal in de wereld geweest, maar nooit meer in mijn geboorte land. Ben benieuwd wat ik daar zal vinden. Misschien wil ik daar nooit meer weg.' Je hebt nog zeven jaar te gaan voor dat je 65 wordt. Wat staat er nu nog op stapel? 'God, wat vliegt de tijd. Ik wil nog zoveel ondernemen. Voor alle zekerheid heb ik een verwaarloosd pand - een oud veilinghuis - gehuurd om onder meer een paar keer per jaar veilingen van kunst en vormgeving te houden. Ook speel ik met de gedachte om voor al mijn Indische, uiterst getalenteerde vrienden en sympathisanten een culturele vrijplaats "Indomania" op te richten. Een soort eigentijdse soos. Het opzetten van pro jecten vind ik opwindend. Als het doel bereikt is, dan is mijn belangstelling snel verminderd. Je moetje nergens aan hechten.' Op vrijdag 22 september wordt het nieuwe project Indomania gelanceerd. Indomania is een initiatief van Rob Ma- lasch en een groep bekende Indo's. Rob Malasch vertelt over zijn geesteskind: 'Indomania fungeert als denktank en wil inspirerend werken op de cultuur van Indische Nederlanders en sympa thisanten. De nadruk ligt op concrete concepten en manifestaties vertrek kend vanuit het hier en nu. Geen ge wentel meer in weemoed, weg met de ingesleten nostalgie of het op touw zetten van de zoveelste, futloze, ver regende pasar malam. Op gedenken is niets tegen, maar er is meer in het leven. Indomania wordt misschien wel de bakermat voor nieuw, oorspronkelijk Indisch talent... voorlopig geen gebrek aan slimme plannetjes. Geïnteresseerd of denk je het beter te weten? Reageer of kom gewoon eens langs! Als serieu ze /Moesson-lezer mag je natuurlijk niet ontbreken op de Indomania-openings- receptie met spannende optredens op vrijdag 22 september vanaf 16.00 uur in de Serieuze Zaken Studioos aan de Bilderdijkstraat 66 in Amsterdam.' Het verdient aanbeveling om vóór woensdag 20 september te reserve ren, want het aantal plaatsen is be perkt. R.s.v.p. via T 020 - 427 57 70 of E malasch@hotmail.com september 2006

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 45