'Ik heb niet het gevoel dat ik Indisch ben Eddie B. Wahr Nederland heeft mijn moeder de zorg voor de kinderen voor haar rekening genomen. Pas toen is ze eigenlijk echt een moeder voor me geworden.' Indisch 'Mijn vader werkte voor de Koninklijke Pak ketvaart Maatschappij. Hij had een redelijk hoge functie, en voor zijn werk verhuisden we regelmatig. Ik was vijfjaar toen we uit Indonesië vertrokken. We woonden vervol gens twee jaar in Nederland en daarna drie jaar in Nigeria. Toen ik tien was, kwamen we terug naar Nederland. Doordat ik zo jong was toen ik uit Indonesië vertrok, heb ik vrij weinig herinneringen aan mijn jeugd daar. Soms zie ik wel flarden voor me, zoals de kersenboom waar ik uit gevallen ben of het stoepje bij ons voor de deur. Er zijn momenten dat die beelden ineens weer boven komen.' 'Doordat ik grotendeels in Nederland ben opgegroeid, heb ik niet het gevoel dat ik Indisch ben; ik moet erop gewezen worden. Een goed voorbeeld daarvan is die keer dat ik met Bram Vermeulen in België optrad. Ik heb twee jaar met Bram gespeeld. Tijdens één van de tournees belandden we in België, 's Avonds gingen we naar een feest waar ook de wethouder en een aantal hoge mensen uit dat dorp waren. Bram liep gewoon door, maar ik werd tegengehouden. Ik dacht:"lk zal wel niet de goede kleding aan hebben." Ik had geen stropdas om, en dacht dat het daaraan lag. Bram zag het, liep terug en zei: "Kom, we gaan. Je wordt geweigerd van wege je kleur. Hier wil ik niet naar binnen." Ik keek naar binnen, en inderdaad, allemaal blanken. Vervolgens kwam de wethouder eraan lopen, die de portier duidelijk maakte dat ik bij het theatergezelschap hoorde. Maar nee, Bram wilde niet meer en we gin- 16 moesson gen. Dat vond ik zó goed van Bram, dat hij het op die manier oploste. Het was voor hem echt een principekwestie.' Muziek 'Bij ons thuis was er altijd muziek. Mijn vader was heel muzikaal, hij zong en speelde piano, gitaar en ukelele. Op zijn vijfenvijftigste besloot hij dat hij wilde leren drummen. De week daarop kocht hij een drumstel. We woonden in Amsterdam en de enige plek in huis waar ruimte was, was mijn kamer. Daar kwam het drumstel dan ook te staan. Elke middag als ik thuiskwam uit school zat ik achter dat drumstel. Zo heb ik mezelf leren drummen. Mijn oudste broer Roderick was mijn voorbeeld. We schelen tien jaar, en hij was mijn grote broer. Ik keek altijd tegen hem op. Wat hij deed, wilde ik ook. Zo ben ik begonnen met zingen. Hij zong, dus ik wilde ook zingen.Toen wij in Nigeria woonden, zat Roderick op kostschool in Engeland.Toen ik hem weer zag, was hij precies zoals ik hem kende van de foto's. Hij speelde nummers van Elvis Presley en ik vond hem ontzettend stoer. Ik zie hem nu niet meer als voorbeeld, ik ben hem wel voorbij gestreefd. Hij zingt alleen nog als hobby, heeft er niet zijn werk van gemaakt.' Ouders 'Tien jaar geleden zijn mijn ouders terug gegaan naar Indonesië. Ondanks dat ze veertig jaar weg waren geweest, voelden ze zich meteen thuis. Toen mijn moeder erg ziek was, heb ik hen bezocht in Indonesië. En ik begreep dat gevoel wel; ik voelde precies Edward (Eddie) Brian Wahr wordt op 22 augustus 1951 in Kupang,Timor, Indonesië geboren als jongste zoon in een gezin van vijf kinderen. Zijn moeder is de Indonesische Wilhelmina Lefïna Warokka, zijn vader is de Indo-Brit Edward Jean Baptiste Wahr. Eddie groeit op in een muzikaal gezin en leert drummen en gitaar spelen. Via jeugdhonken en kleine theaters belandt hij uiteindelijk in de grote theaters. Momenteel speelt hij samen met Kees van der Vooren en Beppe Costa de muzikale voorstelling Bandloopt 42 van muziektheatergezelschap Orkater. Daarnaast is hij de vierde man van cabaretgroep Niet Uit Het Raam (NUHR) en heeft hij zijn eigen band, Eddie's Elektroshop.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 16