Tempo Doeloe 6 Katanja. Tjaal Aeckerlin en Hick Schoonenberg werken samen aan het project Katanja... Het is een interviewproject om de dia/oog lussen Indische generaties te versterken. De verhalen worden uitgegeven door KI J-publishers. Onlangs verscheenna Lied van een tokeh en Neffer karnbekeen nieuw boek van de auteurs met de titel: De jaren van as at oesoel. Deze maand een verhaal uit dit nieuwe werk. J[ovenaars ...De Japanners sloten onze school. Het Nederlandse onderwijs werd verboden en we mochten ons alleen nog maar in het Maleis uitdrukken. Ze namen al het lesmateriaal mee om er de fik in te steken. Ook de kleur rijke aardrijkskundige kaart en de kaart met illustraties van allerlei producten in Neder- lands-lndië, die langs de wanden van onze klas hingen, moesten het ontgelden. Mijn ouders maakten zich grote zorgen over mijn toekomst.'Die otak, die hersenen van onze zoon, moeten toch in beweging blijven,' jammerde mijn vader. De broeders van de katholieke kerk in onze gemeente brachten uitkomst. Ze bezochten mijn ouders met de boodschap dat in zware tijden 'Gods Huis' altijd open stond. Het bezoek werd afgesloten met een uitnodiging: 'U kunt uw kinderen bij ons laten komen voor het volgen van onderricht. We vragen u deze informatie niet met anderen te delen.' Ik vond het een verademing om weer een paar uurtjes per dag lessen te kunnen volgen. De eindeloze spelletjes kastie en tjongklak, het kikkers vangen en rondstruinen, gingen mij de keel uithangen. Op mijn eerste heimelijke schooldag op de Broederrand begreep ik dat de fraters bij vrijwel alle Indische families op visite waren geweest. De woonwijk de Broederrand bestond uit een lange rij eenvoudige optrek jes, die oorspronkelijk voor de behuizing van geestelijken waren bedoeld. Een deel van de woningen diende nu als noodopvang voor met name moeders met kinderen. Hun mannen zaten knijp en van het uitkeren van salarissen was geen sprake meer. De mij bekende families van Ree, Beusekom en Lagas maakten er dankbaar gebruik van. De broeders beschikten warempel over boek jes met rekenwerk, taallessen, aardrijkskunde en vaderlandse geschiedenis. Die hadden ze voor de sluiting van de school weten te redden. We kregen in vier kleine groepjes, op verschillende momenten van de dag, de leerstof ingepompt. Zo vielen de geheime bijeenkomsten minder op. De broeders namen hun taak serieus. Bij geklier, wegdromen of een brutale mond kon je een stevige uitbrander verwachten. Mijn vriend Lodie raakte door de steeds wisselende schooltijden in de war en kwam regelmatig te laat of op het verkeerde moment opdagen. Was dit het geval, dan moest hij in een hoek van het provisorisch ingerichte lokaal gaan staan. Hij volgde dan twee uur lang de les met zijn gezicht op de muur gericht. Als tegenprestatie voor het onderwijs verrichtten we corveediensten voor de broeders. We schrobden hun vloeren, veegden met sapoe lidi's, kleine hand bezems, de erven schoon of deden de was bij de waterput. 26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 26