I Adeline Tasidjawa (52) streeft dit na in haar lessen met In een multiculturele samenleving als Nederland is het BELANGRIJK OM OP DE OVEREENKOMSTEN TUSSEN CULTUREN TE FOCUSSEN IN PLAATS VAN OP DE VERSCHILLEN. BASISSCHOOLJUF BEHULP VAN DE INDISCHE GESCHIEDENIS. brug tussen culturen Het ligt niet direct voor de hand: de Indische geschiedenis gebruiken om kinderen van Marokkaanse of Congolese afkomst, bewust te maken van de overeenkomsten in hun cultuur. Maar bij binnenkomst in het kleine, gezellige klaslokaal van de Joop Westerweel- school in Amsterdam, wordt het snel duide lijk. Juf Adeline leest met haar groep acht het boekje De kleine krijger van Marion Bloem. De eerste overeenkomst komt al vroeg naar vo ren. Het Maleise woord voor oma: néné, blijkt te lijken op het Turkse nine. Adeline verteld dat ze als klein meisje geen Nederlands sprak. Op haar eerste schooldag begreep ze niets van wat er om haar heen gezegd werd. Of de kinderen dit herkennen? Aarzelend gaan wat vingers omhoog. Twee kinderen hebben dezelfde ervaring. De juf grijpt dit aan om te laten zien dat hun ervaringen niet zo veel verschillen.'Ik ben veertig jaar ouder, maar dit heb ik ook meegemaakt. Zien jullie dat het niet zo anders is?' Actieve ouder De Molukse Adeline Tasidjawa koos pas laat voor het werk als lerares. 'Zeven jaar gele den ben ik als zij-instromer in het onderwijs terecht gekomen. Hiervoor heb ik heel veel dingen gedaan, zoals trainingen geven aan bedrijven en ik had een schoonheidssalon aan huis. Ook was ik veertien jaar beleidsme dewerker op het toenmalige ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur. Ik had eigenlijk niet zoveel met kinderen totdat ik zelf kinderen kreeg. Ik werd op de basisschool van mijn dochter, wat je noemt een actieve 34 moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 34