I
Adeline Tasidjawa (52) streeft dit na in haar lessen met
In een multiculturele samenleving als Nederland is het
BELANGRIJK OM OP DE OVEREENKOMSTEN TUSSEN CULTUREN TE
FOCUSSEN IN PLAATS VAN OP DE VERSCHILLEN. BASISSCHOOLJUF
BEHULP VAN DE INDISCHE GESCHIEDENIS.
brug tussen
culturen
Het ligt niet direct voor de hand: de Indische
geschiedenis gebruiken om kinderen van
Marokkaanse of Congolese afkomst, bewust
te maken van de overeenkomsten in hun
cultuur. Maar bij binnenkomst in het kleine,
gezellige klaslokaal van de Joop Westerweel-
school in Amsterdam, wordt het snel duide
lijk. Juf Adeline leest met haar groep acht het
boekje De kleine krijger van Marion Bloem. De
eerste overeenkomst komt al vroeg naar vo
ren. Het Maleise woord voor oma: néné, blijkt
te lijken op het Turkse nine. Adeline verteld
dat ze als klein meisje geen Nederlands sprak.
Op haar eerste schooldag begreep ze niets
van wat er om haar heen gezegd werd. Of
de kinderen dit herkennen? Aarzelend gaan
wat vingers omhoog. Twee kinderen hebben
dezelfde ervaring. De juf grijpt dit aan om
te laten zien dat hun ervaringen niet zo veel
verschillen.'Ik ben veertig jaar ouder, maar dit
heb ik ook meegemaakt. Zien jullie dat het
niet zo anders is?'
Actieve ouder
De Molukse Adeline Tasidjawa koos pas laat
voor het werk als lerares. 'Zeven jaar gele
den ben ik als zij-instromer in het onderwijs
terecht gekomen. Hiervoor heb ik heel veel
dingen gedaan, zoals trainingen geven aan
bedrijven en ik had een schoonheidssalon
aan huis. Ook was ik veertien jaar beleidsme
dewerker op het toenmalige ministerie van
Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur. Ik had
eigenlijk niet zoveel met kinderen totdat ik
zelf kinderen kreeg. Ik werd op de basisschool
van mijn dochter, wat je noemt een actieve
34
moesson