Ik laat ze zien dat ze
alles kunnen bereiken
wat ze maar willen'
ouder. Ik was bijvoorbeeld voorleesmoeder.
Een van de leraren van mijn dochter vroeg
of ik niet het onderwijs in wilde. Het sprak
mij wel aan, maar ik had geen zin om weer
vier jaar te studeren. Gelukkig kun je als
zij-instromer versneld je
pabo-diploma halen.' De
Joop Westerweelschool
was voor Adeline een logi
sche keuze.'Ik heb bewust
gekozen voor een zoge
naamde zwarte school.
Kinderen van Nederlandse
ouders krijgen al zoveel
aangeboden en ik hoopjuist de kinderen
van deze school omhoog te halen. Hen een
andere kijk te geven op de wereld en hun
horizon verbreden.' Haar aanpak past geheel
in de uitstraling van de Joop Westerweel
school. Dit is namelijk een vreedzame school.
Conflicten worden op een vreedzame manier
opgelost en kinderen uit de bovenbouw
bemiddelen in conflicten tussen alle kinderen
op school. Deze manier van conflictoplossing
werkt goed en andere scholen in Amsterdam
hebben dit voorbeeld gevolgd.
Onvergetelijk Indië
Kinderen bewust maken van de wereld is
belangrijk voor Adeline.'Tijdens de geschie
denislessen komt het koloniale verleden altijd
aan bod en ik vertel dan ook verhalen over
mijzelf. Zo geef ik een meerwaarde mee aan
de kinderen. Het leeft meer als het een per
soonlijk verhaal is. Hoe was het voor mij om
op te groeien in een kamp? Ik laat ze ook zien
dat ze alles kunnen bereiken wat ze maar wil
len. Datje opgroeit in een kamp, maar toch
lerares kunt worden bijvoorbeeld.'Wat mooi
op de verhalen aansluit is het Onvergetelijk
Indië-project. Dit is speciaal voor de boven
bouw en gaat over Nederlands-lndië. Met
boekjes als De kleine krijger, dvd's en cd-roms
kunnen lessen ingevuld worden. Achter in
de klas staat ook een mooie thematafel. Het
thema is nu Indië. Gedekt met een batiklaken,
waaiers, wajang poppen en boeken. De klas
verzamelt zich rond de tafel en elk voorwerp
36
moesson