ten dat het Saoedi-Arabië was.' Eenmaal in
het jaar is het kinderfeest. Dit initiatief komt
voort uit een Turkse traditie. Kinderen hebben
het de hele dag voor het zeggen. Op school
wordt het vertaald in een dag feest met spel
letjes. De laatste editie was een groot succes.
'We hebben op deze school veel verschillende
nationaliteiten. Het idee ontstond om elk
lokaal om te bouwen tot een land. Mijn klas
was Indonesisch. Er waren spelletjes en de
kinderen leerden een liedje. Beneden werd
pisang goreng verkocht. Het was erg leuk.'
Adeline wil nog meer lessen geven met het
onderwerp Indië.'Je hebt een voorbeeldfunc
tie en de kinderen worden extra gestimuleerd
door persoonlijke verhalen. Maar het stopt
niet bij Indonesië. Ik wil ook graagTurkse en
Marokkaanse moeders voor de klas hebben
om te vertellen hoe het voor hen was om
hier te komen. Zo gaan kinderen anders
■fes... kijken naar de wereld om hun
heen en dat is belangrijk.
Het geeft ze net iets
HESk, extra's.'
wordt zorgvuldig bestudeerd. Adeline verteld
gepassioneerd:'Het is leuk dat er wat mee
gedaan kan worden. Er is namelijk zoveel
materiaal over Indië! Ik vind het een gebrek
als dat niet gebruikt wordt door basisscholen
Het gaat toch over het koloniaal verleden en
dat moet aan de orde gesteld worden en niet
in de kast worden gelegd.'
Kinderfeest
Dat het bijdraagt in de bewustwording van
de overeenkomsten is te merken aan de re
acties van de kinderen. Aandachtig luisteren
ze naar de verhalen van juf Adeline en willen
het liefst allemaal het antwoord geven op
een vraag. De vingers schieten telkens weer
omhoog.'Ze reageren heel enthousiast op
dit soort vakken. Het heeft veel raakvlakken
met aardrijkskunde, geschiedenis en taal. Ze
waren vooral verbaasd toen ze
hoorden dat Indonesië het
grootste moslimland
ter wereld is. De
kinderen dach-
november 2006