Niet alleen Nederlandse kunstenaars werkten graag met het prachtige Makassaarse ebbenhout. Vanuit Celebes kwam het ook terecht in andere Europese landen. uit de kunst 6 door Frans Leidelmeijer Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ont staan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. In Nederland werd dit tropische hardhout rond 1900 toegepast in luxueuze art nouveau meubels, vaak in combinatie met Europese houtsoorten. Vanuit Nederland werd het Makassaarse ebben naar veel Europese landen geëxpor teerd, maar vooral naar Parijs waar rond 1920 zo veel vraag was naar deze houtsoort dat het bijna syno niem werd voor de kostbare Franse art deco meubels. In Frankrijk werd deze houtsoort kortweg Macassar genoemd. Zouden ze in Frankrijk wel weten waar dat woord vandaan komt? Dit slanke beeldje van een vrouwelijk naakt met in haar rechterhand een spiegel, terwijl ze zedig naar beneden kijkt, is gemaakt door de Nederlandse beeldhouwer Anton Fortuin. Het is ontstaan rond 1925 in art deco stijl. De langgerekte, bijna gedefor meerde vorm herinnert aan de art nouveau of Jugendstil, een stijl ontstaan rond 1900 die gekenmerkt wordt door gestileerde en gedeformeerde vormen. De link met Indië is het materiaal waaruit het beeld gesneden is. Het Makassaarse ebben dat op Celebes en de Molukken groeit. Waar schijnlijk werd het vanuit Makassar naar Nederland vervoerd, vandaar die naam. Het wordt ook wel coromandel genoemd. Een Amsterdamse houthandelaar wiens fa milie al generaties in die handel zat, vertelde mij eens dat missionarissen op het eiland Celebes de houthandel in handen hadden en met het geld dat zij er voor kregen werden scholen en kerken gebouwd. Foto: Erik en Petra Hesmerg december 2006

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 23