Sluit het oudejaar af op z'n Indisch 'offers en rituelen vormen een dagelijks onderdeel van het leven' offevó m Bloemoffers zijn op Bali een vast onderdeel van allerlei rituelen, die volgens de Baline zen nodig zijn voor een goede overgang van een oude naar een nieuwe fase in het leven. Bijvoorbeeld bij een geboorte, sterfte of een bepaalde leeftijd. Bloemoffers eren de goden en voorouders en weren kwade krachten en demonen. De bevolking van Bali is voor het merendeel aanhanger van het Balinees hindoeïsme. Men gelooft in het bestaan van drie werelden: de bovenwereld waar de goden en voorouders bestaan, de middenwe reld waar de mens leeft, en de onderwereld waar demonen en duistere machten zijn. Om de harmonie tussen deze werelden in stand te houden, vormen offers en rituelen een dagelijks onderdeel van het leven. Een bloemoffer is symbolisch en houdt volgens Vermeesch hier in Nederland vooral een moment van bezinning in: in gedachten wegzinken en je concentreren op de doelen in het leven. Een bloemoffer kan bijvoorbeeld worden gemaakt ter ere van een dierbare, bij het bereiken van een bepaalde leeftijd, het begin van een nieuwe baan, of om straks het oudejaar goed af te sluiten. De basisregels Bij het maken van een bloemoffer gelden een aantai basisregels. Zo moet het offer omhoog gericht zijn, naar de goden in de bovenwereld, voor het einde van het leven. De kleuren wor den volgens de windrichtingen in het offer verwerkt. De keuze in bloemsoorten staat vrij. Benodigdheden: Bloemen in kleuren van de windrichtingen. Stokken om de bloemen op te binden.Touw en dun ijzerdraad. Voedsel, bij december 2006 35 en bestaan uit natuurlijke materialen. Het voedsel is bij voorkeur in de vorm van een bergje, omdat men gelooft dat de bergen heilige verblijfplaatsen voor de goden zijn. De bloemen moeten in bepaalde kleuren zijn, overeenkomend met de levensfasen. De kleur wit staat symbool voor het begin van leven, de geboorte. Rood voor de volwassenheid. Ceel voor de middelbare leeftijd. En zwart voorkeur gekookte nasi koening, maar witte rijst mag ook. Een vormpje om de rijst tot een toempeng- een ceremoniële kegel - te vormen. Een schaal om alles op te plaatsen en eventueel een extra schaaltje of een plat kussentje voor het voedsel. Stap 1. Kleuren en hoofdwindrichtingen Zet de stokken naar boven gericht tegen

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2006 | | pagina 35