go Indische mensen zeggen vaak niet meteen wat ze denken. Het zijn potjes die heel Icing dicht hebben gezeten' gg§ 3 3 O 3 Nadat ze de Europese School heeft afgemaakt, gaat mevrouw Wilthagen werken in het Juliana Ziekenhuis in Ban doeng waar ze vijfjaar lang burgers en militairen verpleegt. In 1949 trouwt ze met Jan en een jaar later vertrekt het jonge stel naar Nederland. Ze vestigen zich in Breda en trekken bij haar schoonouders in.'Vreselijk', zo herinnert me vrouw Wilthagen zich.'Ineens moest ik afwassen en het hele huishouden doen. Dat kon ik helemaal niet, ik wist niet eens hoe het moest. In Indië hadden we altijd een dienstmeid gehad. M'n schoonmoeder was helemaal niet aardig, ik leefde gewoon in een hel!'Ze is dan ook erg blij als ze een eigen woning krijgen.Toch zegt ze aardig snel te zijn ge wend in Nederland.'Ik pas me makkelijk aan.Toen in 2003 mijn man overleed, zeiden de kinderen:'Mam, je kunt niet alleen blijven!', zodoende ben ik in Raffy terechtgekomen.' smaak valt niet te twisten, maar aan dit eten kan ik maar moeilijk wennen', vindt meneer Horstman. Mevrouw Wilthagen is het met hem eens:'Je moet wel eten, maar dit is niet echt Indisch, af en toe is het echt verschrikkelijk.'Ook meneer Van Westbroek schudt zijn hoofd. 'De koks hebben het niet van huis uit meegekregen, maar hebben het geleerd uit de kookboeken. Nee, ik vind het niet lekker. Neem nou die kroepoek, dat is geen echte oedang kroepoek.' Mevrouw Lemaire vindt dat ze hier maar wat in elkaar flansen.'Ze hebben hier geen echte Indische kok' zucht ze. Ik moet stiekem wel een beetje lachen om deze spontane eerlijkheid en steek nog een lekker 'nep-kroepoekje'in mijn mond. medebewoners, vindt directeur Gert van der Pluym dat de verhuizing heel positief is geweest.'In de Boschstraat waren we eigenlijk een ge sloten tehuis, hier staat de deur altijd open.' In het gloednieuwe pand zit namelijk ook een afdeling van de thuiszorg Breda en een consultatiebureau, waardoor het een in- en uitlopen van mensen is. Deze openheid is doorgevoerd in het hele pand. Zo zijn ook de ruimtes waarin de dagbesteding wordt gegeven open, zodat de mensen niet opgesloten zitten in een zaaltje. Het restaurant op de begane grond is ook een goed voorbeeld van de nieuwe open heid. Hier kunnen seniore buurtbewoners tussen de middag tegen een geringe betaling een hapje komen eten. Op die manier wordt volgens Gert de buurt meer betrokken bij Raffy. Openheid In mei 2004 opende Raffy, dat toen al bijna vijftig jaar bestond, zijn deuren in dit nieuwe pand. Daarvoor bestond het verzorgingshuis ook al, in een oud monumentaal pand aan de Boschstraat. Omdat de vraag naar een plaats in Raffy bleef groeien en het huis uit haar jasje groeide, werd besloten om te verhuizen. In het nieuwe pand zou er plaats zijn voor meer dan tachtig bewoners, terwijl er in de Boschstraat maar der tig mensen konden wonen. Hoewel de oude bewoners wel even moes ten wennen aan het strakke, moderne gebouw en de vijftig nieuwe Memory In Raffy lijkt alles Indisch te zijn. De bewoners, het personeel, het eten, de inrichting en de activiteiten. Het hele pand ademt een Indische sfeer uit. Overal hangen decoraties, van wajangpoppen tot wandkleden en oude foto's. Ook in de kleurstelling is rekening gehouden met de Indische achtergrond van de bewoners. Zo hebben de verdiepingen al lemaal een eigen kleur. De begane rond heeft roodtinten, de kleur van de aarde, de eerste verdieping groen, de kleur van sawah's, de tweede verdieping geel, de kleur van de zon en de laatste verdieping blauw van de lucht.'Bedacht door de bewoners zelf,'aldus Rita. Ook de dagactiviteiten hebben zoveel mogelijk een Indische invulling gekregen. Zo wordt er voorgelezen uit Maleise verhalenboeken, is er geheugentraining waar Memory gespeeld wordt met foto's uit Indië, worden er iedere vrijdag Indische hapjes gemaakt, kunnen de bewo ners meedoen met het zingen van oude Maleise en Molukse liedjes moesson

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2007 | | pagina 42