De batiktechniek was een geliefd decoratiemiddel in de tijd van de Nieuwe Kunst. Een van de bekendste ontwerpers was Johan Thorn Prikker. door Frans Leidelmeijer Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ont staan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. Een vruchtbare samenwerking Nederland zwaar bekritiseerd, vooral vanuit de Amsterdamse hoek. Deze stoel werd verkocht in de Haagse kunsthandel Arts and Crafts aan de Kneu terdijk, die van 1898 tot 1904 bestaan heeft en waar Thorn Prikker als artistiek adviseur aan verbonden was. Zijn werk werd er ook verkocht. In deze winkel/galerie werden, naast schilderijen en beeldhouwwerk voornamelijk voorwerpen uit de internationale art nouveau verkocht, zoals Tiffany glas. Later kwamen daar het keramiek van de Haagse Plateelfabriek Rozenburg en de tapijten van Colenbrander bij. De winkel was een tegenhanger van 't Binnenhuis' een Amsterdamse interieurwinkel waar volgens de strenge, wat droge Berlagi- aanse principes gewerkt werd, waardoor er geen gebogen lijnen aan te pas kwamen zoals bij Arts and Crafts, die in Apeldoorn een eigen meubel- en batikatelier hadden. Thorn Prikker verliet Arts and Crafts al in 1900 en was een tijdje verbonden aan Binnenhuis Die Haghe waar hij meubels in een sobere, strakke stijl ontwierp om in 1904 definitief naar Duitsland te vertrekken om daar als docent aan kunstnij verheidsscholen te gaan werken. mei 2007 23 Johan Thorn Prikker was een Nederlandse schilder en ontwerper. In de art nouveau periode vergaarde hij internationale faam met het ontwerpen van batikpatronen voor wandversiering en tafelkleden, maar ook voor kamerschermen en stoelbekleding, die gekenmerkt worden door een grillige, expressionistische lijnvoering. Zo ontwierp hij ook de bekleding van deze stoel van de beroemde Belgische architect en intwerper Henry van de Velde. De sierlijke, gebogen lijnvoering van de stoel, gemaakt van padoukhout is typerend voor de Belgische art nouveau. De patronen van de be kleding passen heel goed bij de lijnen van de stoel. Thorn Prikker, die ook meubels ontwierp, werd aanvankelijk beïnvloed door de sierlijke lijnvoe ring van zijn Belgische collega en werd hiervoor in

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2007 | | pagina 23