Een raadselachtige door Frans Leidelmeijer Mystiek speelde in het symbolisme van rond 1900 een grote rol. Jan Toorop is de belangrijkste Nederlandse vertegenwoordiger van deze stijl. Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ont staan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. spiegel De Indische kunstenaar Jan Toorop (1858-1928) ontwierp voor zijn symbolistische tekeningen regelmatig bijpas sende lijsten, waarbij de lijnen van de tekening vaak doorliepen tot in de lijst. Daarnaast heeft hij ook spiegel lijsten ontworpen. Ze werden gemaakt van gips, waarna de voorstelling in het gips werd gekrast. Vervolgens werd de lijst goud geschilderd met accenten in zilver of een andere kleur. Deze lijsten werden uitgevoerd door de Haagse lijsten maker Joostens. In het symbolisme wil de kunstenaar vaak zijn gevoels- stemming of ideeën door middel van symbolen kenbaar maken. Daarvoor gebruikt hij een soort geheimtaal. Op deze spiegellijst die rond 1900 is ontstaan, zien we aan de rechterzijde 3 jonge vrouwen, waarvan er één op haar te nen moet staan, verlangend naar 2 appels reikend die aan een tak hangen, terwijl aan de linkerzijde van de spiegel een slang hen bespiedt. De spiegel is in de vorm van een harp, die symbool staat voor gelukzaligheid of droefheid. De slang staat symbool voor de vrouwelijke wellust. Door de appels te begeren wil Toorop aantonen dat de drie femmes fragiles (onschuldige vrouwen), net als Eva in het paradijs hun onschuld zullen verliezen. De voorstelling op de lijst is uitgevoerd in een voor Toorop kenmerkend, sierlijk lijnenspel. juni 2007 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2007 | | pagina 19