'Toen hoorde ik dat die japon drie dozen waard was geweest plus twee Max Factor lipsticks' Ochtendjapon de ruilhandeh'Tjatoet lag me helemaal niet. Ik had er geen gevoel voor. Een doos Maya- zeep van mijn zusje verkocht ik voor de prijs van één stuk en om haar te troosten voor deze stommiteit verkocht ik één van mijn nieuwste avondjaponnen om de doos Maya terug te kopen. En toen hoorde ik dat die ja pon drie dozen waard was geweest plus twee Max Factor lipsticks. Dat deed de deur toe; ik moest een andere manier vinden om aan de kost te komen.' Evangeline Gobée-Mar tens over de Japanse bezettingstijd in Moesson: 'We ver kochten lakens en kussenslopen aan Arabieren en toen kwam ik op het idee om overgeble ven lapjes rendabel te maken. Ik pakte de naaimachine, waar ik nooit naar omgekeken had, omdat ik helemaal niet voor naaien voelde en we een prima coupeuse hadden. Maar ineens kreeg ik de geest om van die lap pen of stofjes kinderkleren te maken, zoop mijn eigen manier. Heel eenvoudig: een lijfje met een gerimpelde rok en schouderbandjes. Die hing ik aan een kapstok en het werd een aardig rekje! De Arabier die vaak lakens van ons kocht, zag die"dingsigheidjes"en vroeg of die ook in de verkoop waren.' beschilderen van bakjes gemaakt van ba kelieten grammofoonplaten en het maken van klompschoenen. Zo heeft Daan Wieman in zijn collectie houten gefiguurzaagde knoopjes met het gezichtje van de toen o zo populaire zangeres, danseres en filmdiva Carmen Miranda. Daan Wiemam'Dat het handwerken tijdens de bezetting een algemene gewoonte was, blijkt ook uit schenkingen van an deren, zoals een vilten bloem- broche die na de oorlog op zolder in Wassenaar tot in het einde van tijden voorzien werd van verse mottenballen.' Ook ver na de oor log en bersiap bleef kleding en textiel schaars. Vrouwen moesten wederom een beroep doen op hun creati viteit om het heersende mode beeld te kunnen volgen. Een prachtig voorbeeld hiervan is de landkaartenjurk van mevrouw Terwen-de Loos (1910-1973), die zich in de collectie van het Rijksmuseum bevindt. Mevrouw Terwen-de Loos maakte vlak na 1945 een ochtendjapon van een bundel zijden landkaarten van de Engelse luchtmacht, die ze op de markt vond. Ze droeg de jurk nog tot na haar repatriëring in de jaren vijftig. Andere vrouwen hielden zich weer bezig met het borduren van zakdoeken of tassen, het beschilderen van parfumflesjes, het

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2007 | | pagina 37