Wanneer bent u geboren? VOW/ I He kei 6. j Ho 'Dat vertel ik jou niet hoor meis. Je weet toch dat tante de eeu wige jeugd heeft? Véél tahoe, tempeh en taugé eten, weet je.' Wie is uw vader, wie is uw moeder? 'Dat zijn een onbekende paatje en maatje. Daarnaast heb ik een heleboel tantes, ooms en oma's.' I ICC Tante Es heeft eigenlijk een beetje uw rol ingepikt, wat vindt u daarvan? Bent u jaloers op haar? 'Loh, weet je wie de eerste Surinaamse tante was en nu nog is? Jetty Mathurin! Zij was er eerder dan tante Es. Ik vind tante Es erg lollig, maar de allerleukste is toch Jetty. Ik vind haar djempol, ze is heel sociaal met allerlei stichtingen. Ik bewonder haar enorm.' Heeft u de behoefte om een keer met iemand samen te wer ken? Bijvoorbeeld met tante Es of met Margreet Dolman? 'Ik heb een keer samengewerkt met de Surinaamse tante Jetty Mathurin en de Hollandse tante Loes Luca. Dat was een idee van de Pasar Malam Besar. Ik vond dat erg leuk! Toch werk ik het liefst alleen, dat is wel zo overzichtelijk.' U komt niet meer zo vaak op tv, hoe komt dat? Wat vindt u daarvan? 'Loh, tante Lien komt te hooi en te gras nog wel op de buis hoor. Bij Omroep Max hele show, bij Het Klokhuis alweer zeventien jaar geleden. Maar indertijd wilden de programmamakers geen Late Lien Show meer op televisie. Er zijn duizenden brieven met handte keningen geschreven. Maar kassian, die briefschrijvers kregen als antwoord dat het niet in het programma-aanbod past. Adoe, ik heb al diverse keren meegedaan met andere programma's. En weet je, dan krijg je zoveel reacties. Ook treed ik nog drie keer per week op. Ik merk dat het blijft leven.' Waar stoort u zich aan? 'Dat er niets op tv is voor Indische Nederlanders. Het is toch te gek. Verbeje, voor iedereen is er wel een programma, voor Chinezen, noem maar op. Voor ons, Indische Nederlanders, is er helemaal neks! Te erg toch.' De wereld is veranderd in 35 jaar tijd, is het nog steeds leuk voor u om op te treden? 'De wereld is nóg leuker geworden. Ik doe alleen nog optredens die ik leuk vind: ik sta op pasar malams, ik ga naar Indische fees ten en naar Indische en 'gewone' verzorgingshuizen én ik kom bij Indische mensen thuis. 'Tante Lien thuis' heet dat. De luitjes bij wie ik langsga, krijgen een totaal ander programma dan als ik in een zaal sta. Van tevoren ga ik voor informatie even ngobrol met de kinderen. Ik hoor dat oma zo nakal was en dat ze vroeger maar door ging mangga's te jatten en dat opa zo goed ukelele kon spelen. Ik word aangekondigd als een tante die ze bijna vergeten waren uit te nodigen, en dan brand ik los. Als ik bij Indische men sen thuis kom, zie ik hoe die kinderen van hun ouders houden. Je voélt die warmte. Kinderen dragen de ouders en grootouders op handen. Zo lief ja, zó leuk.' j Heeft u zich de kritiek ooit aangetrokken? 'Tante Lien heeft nooit iets van kritiek aangetrokken. Altijd dacht ik: soedah, laat maar.' Houdt u van de aandacht? 'Ja, adoe heerlijk om op het podium te staan. Ik kan - al zeg ik het zelf - ook goed moppen vertellen. Ik vind het ook niet erg als men sen aan me zitten. Een beetje gêmês gêmês knuffelen. Of als ik bij veteranen optreed - dat zijn allemaal sterke kerels geweest - dan geven ze mij een hand, maar hun andere hand gaat naar mijn bo venarm. Adoe blauwe plek, seg. Als ik dan 's avonds thuiskom, staat er een handafdruk in mijn bovenarm. Zegt oom Lien: "Zeker bij de veteranen geweest?"' U werd in een keer heel beroemd. Wat deed dat suc ces met u? Veranderde u of bleef u (Indisch) met beide benen op de grond staan? 'Ik vond het altijd grote eer om zoveel te kunnen betekenen voor mensen. Een heleboel dingen die ik gedaan heb, zijn geboren uit de vraag van het publiek.' september2007 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2007 | | pagina 15