uit de kunst door Frans Leidelmeijer
De abstracte djatihouten
beeldhouwwerken van
nstenaar Dolf Breetve
(1892-1975) zijn geïnspi
reerd op Aziatische kunst
en Aziatische culturen.
Frans Leidelmeijer
bespreekt iedere maand
een kunstobject dat ont
staan is uit Europese en
Indische kruisbestuiving.
ker van dit abstracte beeld van
djatihout, waarschijnlijk ontstaan in de ja
ren 1959-1965, is Dolf Breetvelt (1892-1975).
Aan de Academie van Beeldende
Kunsten in Den Haag haalde Dolf
Breetvelt zijn akte M.O.Tekenen.
Hij vertrok hierna in 1920 naar
Nederlands-lndië om in Batavia
en Soerabaja als tekenleraar te
gaan werken. In zijn vrije tijd
schilderde hij in een impressio
nistische stijl. Dit werk exposeer
de hij in Indië en ook in Nederland als
hij daar met verlof was.
In zijn werk liet hij zich niet zozeer
door Westerse kunstvernieu
wingen leiden: hij was met name
gefascineerd door Oost-Aziatische
culturen. In 1937 ging hij vroegtijdig met
pensioen. De terugreis naar Nederland
maakte hij via Formosa, Japan, Hongkong
de binnenlanden van Cambodja
en Egypte. De culturen van deze
landen maakten een diepe
indruk op hem.
Na zijn terugkeer in Nederland
vestigde hij zich in 1939 in
Amsterdam, waar hij zich
gesteund door zijn pensioen volledig
aan zijn kunstenaarschap kon wijden.
Na de oorlog begon hij met abstract
werk, niet alleen omdat veel van zijn
collega's in die stijl werkten, maar
vooral onder invloed van de door
hem zo bewonderde Aziatische kunst.
Vanaf 1951 werkte Breetvelt ook als
beeldhouwer. In deze periode maakte
hij gladgeschuurde houten beelden die
door hun stapeling van compacte vormen
een stilistische verwantschap tonen
met die van totempalen. Later
maakte hij ook constructivisti
sche sculpturen van beton en
ijzer. Hoewel hij bleef schilde
ren, richtte hij zich hoe langer
hoe meer op het beeldhouwen.
Hij kreeg hiervoor ook diverse
opdrachten die hij samen met
architecten ten uitvoer bracht.
In 1963 werd hij geëerd met een
eenmansexpositie in het museum
Fodor in Amsterdam - een officiële
erkenning voor de talrijke presta
ties tijdens zijn veelzijdige carrière.
Foto: Frédérique Vlamings
september 2007