De Nederlandse cultuur van organisatie en
planning moest gedeeltelijk ruimte maken
voor Indonesische imprOvisatie
DOOR JAN LEPELTAK
i
beproeving, vertelt Gerard. 'Het was een
emotionele rollercoaster. Een voorstelling
voorbereiden in Indonesië is in niets verge
lijkbaar met de manier waarop een dansstuk
voorbereid wordt in Nederland. Ik weet niet
wat het is. Misschien is het die stille kracht.
Hier in Jakarta zijn een heleboel dingen die in
Nederland vanzelfsprekend zijn onzeker: het
weer, de elektriciteitstoevoer, transport, de
communicatie. Zo ging bijvoorbeeld de eerste
dag al mijn muziekapparatuur stuk. Er was al
die tijd ook geen airco. Het was voor mij een
van de zwaarste voorbereidingen ooit.'
Indische roots
Gerard, geboren in 1963 te Amersfoort,
groeide op zoals de meeste kinderen van
Nederlands-Indonesische ouders: tussen
twee werelden in. In 1985 voltooide hij zijn
dansopleiding aan het Koninklijk Conserva
torium te Den Haag, en maakte hij naam als
professioneel danser bij internationale top-
gezelschappen. Hij danste bij onder andere
bij het London Festival Ballet, het Basel Ballet
en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Maar
met 260 voorstellingen per jaar zag Gerard
maar weinig van het glamourleven in steden
als Parijs en Londen, waar hij lange tijd
woonde. Na elf jaar op hoog niveau te heb
ben gedanst, hield hij het voor gezien.