De Nederlandse cultuur van organisatie en planning moest gedeeltelijk ruimte maken voor Indonesische imprOvisatie DOOR JAN LEPELTAK i beproeving, vertelt Gerard. 'Het was een emotionele rollercoaster. Een voorstelling voorbereiden in Indonesië is in niets verge lijkbaar met de manier waarop een dansstuk voorbereid wordt in Nederland. Ik weet niet wat het is. Misschien is het die stille kracht. Hier in Jakarta zijn een heleboel dingen die in Nederland vanzelfsprekend zijn onzeker: het weer, de elektriciteitstoevoer, transport, de communicatie. Zo ging bijvoorbeeld de eerste dag al mijn muziekapparatuur stuk. Er was al die tijd ook geen airco. Het was voor mij een van de zwaarste voorbereidingen ooit.' Indische roots Gerard, geboren in 1963 te Amersfoort, groeide op zoals de meeste kinderen van Nederlands-Indonesische ouders: tussen twee werelden in. In 1985 voltooide hij zijn dansopleiding aan het Koninklijk Conserva torium te Den Haag, en maakte hij naam als professioneel danser bij internationale top- gezelschappen. Hij danste bij onder andere bij het London Festival Ballet, het Basel Ballet en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Maar met 260 voorstellingen per jaar zag Gerard maar weinig van het glamourleven in steden als Parijs en Londen, waar hij lange tijd woonde. Na elf jaar op hoog niveau te heb ben gedanst, hield hij het voor gezien.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2007 | | pagina 13