Frans Leidelmeijer bespreekt iedere maand een kunstobject dat ont staan is uit Europese en Indische kruisbestuiving. door Frans Leidelmeijer 'De vrouw heeft niet echt In dische trekken of het moeten haar volle lippen zijn.' Frans Leidelmeijer over de Indische schilderes Corry Muhlenfeld. Bij het overlijden van Corry, een paar jaar ge leden, kwam ik in het bezit van een deel van haar schilderijen, foto's en boeken. Ze hebben betrekking op Indië en het leven in Den Haag, kort na hun vertrek uit de kolonie. Corry had verder geen erfgenamen, al haar zusters waren gestorven. Om in haar levensonder houd te voorzien, stond zij tot haar dood op een overdekte antiekmarkt in Amsterdam. De handelsvoorraad werd te gelde gemaakt op een veiling. De opbrengst daarvan en een aanzienlijke som geld, die op de bank stond, waren bestemd voor Greenpeace. Dit had zij als groot dierenliefhebster testamentair vast laten leggen. Dit portret van een jonge vrouw met hoed is van de hand van de Indische schilderes Corry Muhlenfeld (zie Moesson 4 oktober 2000). Het is één van haar zusters en het zal ontstaan zijn rond 1940, toen Corry net was afgestudeerd aan de Haagse Academie van Beeldende kunsten. Het is absoluut niet academisch, zoals je dat van een beginnende kunstenaar zou verwachten. De dunne geëpi- leerde wenkbrauwen verwijzen naar de late jaren dertig toen dat mode was. De vrouw heeft niet echt Indische trekken of het moeten haar volle lippen zijn. Hun Hollandse vader was in het vooroor logse Indië een hoge bestuursambtenaar die daar hun Indo-Europese moeder trouwde. De schilderes heeft haar zuster afgebeeld in een zwart jasje in combinatie met een rood bruin shawltje. Het zijn dezelfde kleuren die terugkomen in de grote opvallende hoed, die als een aureool om het hoofd van het model zit. De donkere kleuren steken mooi af tegen de gele achtergrond. Intrigerend is de blik in de blauwgrijze ogen. Indisch meisje uit Den Haag december 2007

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2007 | | pagina 37