Al* InJfremfoeluid De Cypres, Nijmegen Iedere maand gaat Vilan van de Loo op bezoek bij een bijzondere Indische vereniging of koempoelan. Afgelopen maand bezocht ze de jaarlijkse bijeenkomst van De Cypres in Nijmegen. In Nijmegen, bij de dagopvang voor Indische en Molukse ouderen, arriveer ik tussen lunch en dankgebed, precies op tijd om even in een stoel te zitten zwijgen. De stilte tijdens het gebed is oprecht, de vrolijkheid omdat dadelijk de thee, koffie en Indische koekjes komen ook. Terwijl ik overladen word door gezellig geroezemoes, kijk ik om me heen. Waar ben ik terecht gekomen, denk ik, het lijkt een atelier; overal is kunst en creativiteit. Ik zie anklung-instrumenten, een wandlap die het thema vriendschap verwoordt ('hier komen'), er zijn werkstukken van mozaïek, op een wand hangen schilderijen en dan is er een lijst met foto's van alle bezoekers en begeleiding. 'We hebben plaats voor achttien Ooms WIE WIL DAT VILAN en Tantes', zegt Hedy Schaperkotter, OP KOEMPOELAN-BEZOEK activiteitenbegeleidster. En: 'Er is een KOMT, KAN EEN UITNODIGING wachtlijst.' Dat heb ik dan al gehoord van een mevrouw, die me inlichtte over die andere dagopvang waar STUREN NAAR MOESSON, POSTBUS 2074, 3800 CB IN AMERSFOORT, MET OP DE LINKERBOVENHOEK 'VILAN OP BEZOEK'. EEN E-MAIL STUREN MAG OOK: REDACTIE@ MOESSON.COM minder warmte is: 'want dan zit je bij de Hollanders.' Ik kijk ongelukkig weg en durf niet te zeggen dat ik ook Hollands ben en dat geen operatie dat meer kan verhelpen, het spijt me, mevrouw. oktober 2005 ongeveer achttien, eerste generatie Indische en Molukse Nederlanders elke zaterdag en woensdag dagopvang met koken, gesprekken en entertainment; uitstap jes onder andere naar de Pasar Malam Besar geen geen SWON, Julianaplein 1, 6524 AG Nijmegen. Tel.: 0243 - 650 111 Senang De koempoelan bestaat ongeveer twee jaar en het is vanaf het begin een groot succes geweest. De zaterdag zat snel bomvol en dus kwam de woensdag erbij. Wie wil, mag komen maar, zegt Hedy: 'Je moet zelfstandig wonen en een indicatie hebben van het CIZ, het Centrum Indicatie Zorg Instelling. En we moeten plaats hebben.' Er is elke dag een programma. Vandaar dus dat creatieve overal, begrijp ik. De lunch is voorbij, wat jammer is voor mij, vinden Hedy en haar collega Nienke van Weel, want de Tantes koken zelf. Ik begrijp dat de Ooms beter zijn in opeten dan in koken. Dat zie je vaak bij mannen. De Ooms en Tantes behoren tot de eerste generatie die in Nederland is gekomen. Dat betekent veel herinneringen die zwaar kunnen zijn. Soms laat het geheugen die vervagen en andere herinneringen vervagen dan mee. Bij de dagopvang weten ze wie wat heeft meegemaakt vroeger. Dat hoeft niet altijd hardop gezegd worden. Hedy: 'Dit is een ruimte waar iedereen zich senang voelt en waar we vertrouwd zijn met elkaar. Als ik aan mijn ouders denk, weet ik wat ik hier moet doen.' Het is of ik al jaren op de dagopvang kom. Daardoor is het wel gek dat ik de enige ben die hooggehakte pumps draagt, want hier bestaat de vanzelfsprekendheid van staan en lopen niet meer. Het lichaam is broos. Er is een Tante die dagelijks wel honderd medicijnen slikt, maar dat zie je niet aan haar, ze is een waardige schoonheid. Flirten Het middagprogramma begint: sjoelen. Iedereen doet mee, behalve de verslaggeefster die niet tegen haar verlies kan. Als een heer fel-am- bitieus wordt (that's my guy, denk ik blij), roept een dame hem tot de orde: 'Denk erom, we zijn een groep!' Zo is dat. Tussen de groepsrondes door flirt ik met een Molukse jongen in het lichaam van een tachtig plusser. Omdat zijn korte termijn geheugen niet meer goed is, voeren we elk kwartier hetzelfde gesprek en zo groeit mijn flirttechniek. O, het sjoelen is voorbij. Iedereen van het winnende team krijgt van Hedy een mooie bloem mee naar huis, de dag is razendsnel omgevlogen. Als de trein me wegvoert uit Nijmegen, zie ik de skyline van de stad, gebouwen, huizen en kerken. Ergens staan kazernes, weet ik, er ligt een Indisch en Moluks verleden, op de dagopvang omringd met liefdevolle zorg, maar volgende maand ga ik weer naar een koempoelan.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2007 | | pagina 6