Het criterium is dat een optreden ons raakt. Soms speelt iemand mooi piano, maar doet het ons niets' Ontroerende gelegenheid publiek. Gepke: 'We dachten te beginnen met vier voorstellingen per maand, maar dat werd te veel. Nu doen we een of twee voorstellin gen per maand en dan iedere keer verschil lend. Vandaag was het zang, cabaretachtig of Brel, dan wordt het de volgende keer klassiek.' Die eerste voorstelling was bijzonder voor Gepke en Jaap. Niet alleen omdat dit het begin was van hun theater, maar ook omdat het een persoonlijk tintje had. 'We hadden voor de voorstelling geen fotomateriaal. Het verhaal ging over een blanke vrouw in Indië en gelukkig had Jaap nog veel foto's van zijn ouders. Dus zij zijn de romanfiguren gewor den. Guusje (actrice Guusje van Tilborgh, red.) vertelde het verhaal alsof ze die vrouw was en er verscheen steeds een foto op het scherm. Letterlijk onze hele familie kwam er in voor.' Die vliegende start dankt Première Parterre mede aan Gepke's achtergrond. Zo dansten er eens twee balletdansers van het Nederlands Danstheater door de hele ruimte. Schrijfster Yvonne Keuls is ook geen vreemde van het theater. 'Omdat ik zelf actrice ben, kende ik een heleboel mensen. Het moet natuurlijk met goodwill beginnen, want zoveel betaalt het niet. Er kunnen simpelweg niet zoveel mensen in de zaal. Dat moet je er wel voor over hebben. En dat hebben de artiesten er voor over, want ze komen.' Ze komen niet alleen, ze bieden zichzelf ook aan. Na het bijwonen van een voorstelling bijvoorbeeld. De artiesten zijn dan zo enthousiast dat ze zelf ook willen optreden. Maar ze worden niet zomaar uitgenodigd. Gepke en Jaap keuren iedereen voordat ze hen een voorstelling laten geven in het huis theater. 'Het criterium is dat een optreden ons raakt. Soms speelt iemand mooi piano, maar doet het ons niets. Dan is het: 'Sorry, maar het is niet helemaal geschikt voor ons theater.' Sneu, maar een optreden moet iets losmaken. Juist omdat je zo dichtbij bent. Als je te namaak bent, dan val je door de mand. Dat is heel confronterend voor de artiesten.' David Vos valt met zijn optreden in geen enkel opzicht door de mand. Zijn vertolking van Lennaert Nijgh, Ramses Shaffy en Jacques Brel is vol emotie. Echter kan bijna niet. De doorleefde, rauwe stem van Vos raakt het publiek zichtbaar. Hij beleeft de muziek met zijn hele lichaam en stampt van tijd tot tijd met een voet stevig op de grond om het lied kracht bij te zetten. Van alles komt voorbij: Frans en Duits, gevoelig en wild. Nettie Krull begeleidt hem op de vleugel én met accor deon. Naarmate de voorstelling langer bezig is, verdwijnt het gevoel in iemands huiskamer te zitten compleet. Zo'n optreden is precies wat het echtpaar voor ogen heeft. Gepke: 'Ik zat in de kamer ernaast en ik hoorde hoe het publiek genoot. Zonder ze te zien, hoorde ik dat de zaal meeging. Na afloop bedankt iedereen je. Dat is ontroerend en gebeurt ook nog eens in jouw huis. Je geeft een fijne sfeer aan men sen door.' Door het thuis te doen is theater volgens Gepke benaderbaar. 'Normaal in een theater bevinden de artiesten zich achter de coulissen. Maar ook de mensen in de zaal praten veel sneller met elkaar. Publiek in een schouwburg praat niet met elkaar, maar in de huiskamer wel. Die positieve energie blijft hangen als de mensen weg zijn. Mensen die gelukkig zijn omdat ze iets hebben meege maakt.' januari 2008 15 Moesson #08 januari(2).indd 15

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 15