Dat ik daar ooit mee zou samenwerken. Vroeger keek ik helemaal tegen hem opA Riem de Wolff! Indisch zijn Ver van familie Het openstellen van hun huis en gastvrij heid is volgens Gepke echt Indisch. 'Mensen zeggen vaak: je hebt zo'n mooi huis, ben je niet bang dat er iets gestolen wordt? Dat kan, maar tot nu toe is er niets gebeurd. Ik ga er ook niet van uit.' De Indische achtergrond is nu van grote invloed op Gepke. 'Als ik niet Indisch was geweest dan was dit waarschijn lijk niet gebeurd. Daar komt bij dat Jaap en ik elkaar kennen van Tandjungkarang, Sumatra. We hebben als kind samen op het strand ge speeld. Toen hebben we elkaar vijfenveertig jaar niet gezien. Allebei gescheiden, zagen we elkaar weer. Het was gewoon goed.' Maar het Indisch zijn was niet altijd zo aanwezig in haar leven. 'Ik ben heel Europees opgevoed toen wij in 1957 naar Den Haag ver huisden. Mijn vader was Fries en mijn moeder Indisch. Dat Indische, daar deed ik niet veel mee. Het enige dat ik meekreeg was als mijn moeder Indisch kookte voor haar verjaardag. Ze vierde dit op drie manieren: één keer voor de bridgers, één keer voor de pentollers en één keer voor de gewone vrienden. Bij ons thuis was het ook altijd de zoete inval, ieder een kon blijven eten. Na 27 jaar ging ik naar Indonesië terug met mijn oma en moeder. Drie generaties vrouwen. Dat was fantastisch. Vanaf die tijd vertrouw ik meer op mijn intu- itie en mijn uiterlijk is met de jaren Indischer geworden.' Haar moeder is overigens een trouwe bezoe ker. 'Voor Epi is het hier een soort koempoe- lan. Ze loopt hier altijd rond, kent iedereen en iedereen kent ook mijn moeder. Dat is fijn. Juist voor de oudjes. Die gaan niet meer zo snel weg in hun eentje. Ze horen er echt bij. Het is een warm bad waar ze in terecht komen. Ook echt Indisch: hoe meer zielen hoe meer vreugd.' Gepke is een veelzijdige vrouw. Naast het theater acteert, zingt en regisseert ze. 'Die verschillende interesses in werk en mensen heb ik van m'n moeder. Zij is heel geïnteres seerd in mensen en heeft niet zo snel een oordeel. 'Mensen in hun waarde laten, meis', zegt ze dan. Als jij mensen wil veranderen, dan ben je met jezelf bezig. Dat heb ik zeker van mijn moeder meegekregen. Net als de energie om dingen aan te pakken. Toen we begonnen wisten we ook niet hoe het zou gaan en of je wel genoeg artiesten krijgt en publiek. Maar het publiek vertelt het aan elkaar door. Mond tot mond reclame. En de artiesten doen dat ook onderling.' Hoewel Gepke meer regisseert dan acteert én het natuurlijk druk heeft met Première Parterre, had ze afgelopen jaar tijd voor de opnames van de film Ver van Familie. In deze film van Marion Bloem speelt Gepke tante Joyce. Haar man is Riem de Wolff van de Blue Diamonds, haar moeder is Anneke Gröhnloh en Katja Schuurman en Camilla Siegertsz spelen de dochters. Gepke genoot van het draaien van Ver van Familie. 'Riem de Wolff! Dat ik daar ooit mee zou samenwerken. Vroeger keek ik helemaal tegen hem op. In de sixties waren de Blue Diamonds absolute sterren.' Naast haar rol als tante Joyce, had de actrice er nog één: risolles en lemper draaien. 'Als Joyce stond ik veel in de keuken en moest steeds rondlopen met eten. Omdat ik er zoveel mee bezig was, zei ik: op de aftiteling mag komen te staan: lemper by Gepke Witteveen. Maar de film gaat niet alleen over eten. Het gaat over de eerste, tweede en derde ge neratie Indo's. Wat ze hebben meegemaakt wordt vergeten. Indische mensen gingen makkelijk op in de samenleving. Ze spraken Nederlands en kende de Nederlandse ge schiedenis. Problemen komen ook in de film voor. Het pension, dat ze hun land misten, dat het hier zo koud was en het wajangspel van de familieleden...' De veelzijdige actrice zit dus nog lang niet stil. Het theater blijft doorgaan, maar daar naast zijn zij en haar man nog ontzettend druk. Volgend jaar doet Gepke de regie voor een theaterstuk van Delftse studenten. Haar man Jaap is eigenlijk met pensioen, maar is nog steeds nauw betrokken bij de bestrijding van tbc. Daarnaast zal hij deze zomer een maand les geven aan de Hopkins universiteit in Amerika. Maar het theater blijft een priori teit en dus kan iedereen blijven genieten van dit dynamische duo en hun Première Parterre. Voor programma en reserveringen zie: www.premiereparterre.nl januari 2008 17 Moesson #08 januari(2).indd 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 17