Dat ik daar ooit mee
zou samenwerken.
Vroeger keek ik
helemaal tegen
hem opA
Riem de Wolff!
Indisch zijn
Ver van familie
Het openstellen van hun huis en gastvrij
heid is volgens Gepke echt Indisch. 'Mensen
zeggen vaak: je hebt zo'n mooi huis, ben je
niet bang dat er iets gestolen wordt? Dat
kan, maar tot nu toe is er niets gebeurd. Ik ga
er ook niet van uit.' De Indische achtergrond
is nu van grote invloed op Gepke. 'Als ik niet
Indisch was geweest dan was dit waarschijn
lijk niet gebeurd. Daar komt bij dat Jaap en ik
elkaar kennen van Tandjungkarang, Sumatra.
We hebben als kind samen op het strand ge
speeld. Toen hebben we elkaar vijfenveertig
jaar niet gezien. Allebei gescheiden, zagen we
elkaar weer. Het was gewoon goed.'
Maar het Indisch zijn was niet altijd zo
aanwezig in haar leven. 'Ik ben heel Europees
opgevoed toen wij in 1957 naar Den Haag ver
huisden. Mijn vader was Fries en mijn moeder
Indisch. Dat Indische, daar deed ik niet veel
mee. Het enige dat ik meekreeg was als mijn
moeder Indisch kookte voor haar verjaardag.
Ze vierde dit op drie manieren: één keer voor
de bridgers, één keer voor de pentollers en
één keer voor de gewone vrienden. Bij ons
thuis was het ook altijd de zoete inval, ieder
een kon blijven eten. Na 27 jaar ging ik naar
Indonesië terug met mijn oma en moeder.
Drie generaties vrouwen. Dat was fantastisch.
Vanaf die tijd vertrouw ik meer op mijn intu-
itie en mijn uiterlijk is met de jaren Indischer
geworden.'
Haar moeder is overigens een trouwe bezoe
ker. 'Voor Epi is het hier een soort koempoe-
lan. Ze loopt hier altijd rond, kent iedereen
en iedereen kent ook mijn moeder. Dat is
fijn. Juist voor de oudjes. Die gaan niet meer
zo snel weg in hun eentje. Ze horen er echt
bij. Het is een warm bad waar ze in terecht
komen. Ook echt Indisch: hoe meer zielen hoe
meer vreugd.'
Gepke is een veelzijdige vrouw. Naast het
theater acteert, zingt en regisseert ze. 'Die
verschillende interesses in werk en mensen
heb ik van m'n moeder. Zij is heel geïnteres
seerd in mensen en heeft niet zo snel een
oordeel. 'Mensen in hun waarde laten, meis',
zegt ze dan. Als jij mensen wil veranderen,
dan ben je met jezelf bezig. Dat heb ik zeker
van mijn moeder meegekregen. Net als de
energie om dingen aan te pakken. Toen we
begonnen wisten we ook niet hoe het zou
gaan en of je wel genoeg artiesten krijgt en
publiek. Maar het publiek vertelt het aan
elkaar door. Mond tot mond reclame. En de
artiesten doen dat ook onderling.'
Hoewel Gepke meer regisseert dan acteert
én het natuurlijk druk heeft met Première
Parterre, had ze afgelopen jaar tijd voor de
opnames van de film Ver van Familie. In deze
film van Marion Bloem speelt Gepke tante
Joyce. Haar man is Riem de Wolff van de Blue
Diamonds, haar moeder is Anneke Gröhnloh
en Katja Schuurman en Camilla Siegertsz
spelen de dochters. Gepke genoot van het
draaien van Ver van Familie. 'Riem de Wolff!
Dat ik daar ooit mee zou samenwerken.
Vroeger keek ik helemaal tegen hem op.
In de sixties waren de Blue Diamonds
absolute sterren.'
Naast haar rol als tante Joyce, had
de actrice er nog één: risolles en
lemper draaien. 'Als Joyce stond ik
veel in de keuken en moest steeds
rondlopen met eten. Omdat ik er
zoveel mee bezig was, zei ik: op
de aftiteling mag komen te staan:
lemper by Gepke Witteveen. Maar
de film gaat niet alleen over eten. Het
gaat over de eerste, tweede en derde ge
neratie Indo's. Wat ze hebben meegemaakt
wordt vergeten. Indische mensen gingen
makkelijk op in de samenleving. Ze spraken
Nederlands en kende de Nederlandse ge
schiedenis. Problemen komen ook in de film
voor. Het pension, dat ze hun land misten, dat
het hier zo koud was en het wajangspel van
de familieleden...'
De veelzijdige actrice zit dus nog lang niet
stil. Het theater blijft doorgaan, maar daar
naast zijn zij en haar man nog ontzettend
druk. Volgend jaar doet Gepke de regie voor
een theaterstuk van Delftse studenten. Haar
man Jaap is eigenlijk met pensioen, maar is
nog steeds nauw betrokken bij de bestrijding
van tbc. Daarnaast zal hij deze zomer een
maand les geven aan de Hopkins universiteit
in Amerika. Maar het theater blijft een priori
teit en dus kan iedereen blijven genieten van
dit dynamische duo en hun Première Parterre.
Voor programma en reserveringen
zie: www.premiereparterre.nl
januari 2008 17
Moesson #08 januari(2).indd 17