Busken Huet, een biografie Door olf Praamstra SUN: 934 pag. ISBN 978 90 8506 409 1 (gebonden) Prijs 49,50 ISBN 9789085064107 (paperback) Prijs 29,50 £F===MBSKKad (bij Nijmegen) cn de plaats zelf M Soestdijk. scnappi, ,e Bm.nDon.de week werkie hij in de stad cn ..llcen SSS2 middelmatigheid, een zoo gemeene en gemeenmakende geest, den weldenkende moet inboezemen. Al hetgeen er onhebbelijks wezen mag in onzen landaard is weleer vleesch geworden in den persoon van Jacob Cats. Deze godvreezende moneymaker is de inkarnatie geweest van den Nederlandschen daemon. Met zijne door en door laaghartig moraal, zijne leuterlievende vroomheid en keutelachtige poëzie, heeft hij onnoemelijk veel kwaad gesticht. Zijne populariteit is eene natio nale ramp geweest' (uit: Litterarische Fantasien en Kritieken I. Haarlem: H.D. Tjeenk Willink, 1868, pagina 43). Busken Huet was een veelzijdig man, benadrukt biograaf Olf Praam stra. Behalve als de scherpzinnige criticus en literatuurhistoricus die we nog steeds graag lezen, was hij vernieuwend als theoloog, in de poli tiek en als cultuurhistoricus (als schrijver van Het land van Rembrandt bijvoorbeeld). Busken Huet leefde in de eeuw van 'het verstand en de twijfel' en verliet als dominee het geloof om vervolgens de literatuur tot gods dienst te verheffen. Hij was een vernieuwend denker en schrijver, maar tegelijkertijd omstreden. Praamstra schreef een kritische, maar daarom niet minder liefdevolle biografie over een hartstochtelijke man, die zijn gevoelens en gedach ten niet voor zich kón houden. Niemand ontkwam aan zijn bijtende sarcasme als Busken Huet eenmaal zijn zinnen ergens op had gezet. Gelukkig maar voor Het Indisch Huis dat hij nu niet meer leeft. Biograaf Olf Praamstra studeerde in 1979 af op Busken Huet en pro moveerde in 1991 op diens kritieken. Praamstra heeft niet alleen veel feitenmateriaal verzameld en ontdekt, hij blijkt bovendien in staat om - dankzij en ondanks de grote hoeveelheid feitenkennis - een duidelijk beeld te geven van Huet en de tijd waarin hij leefde. Praamstra heeft de bouwstenen voor zijn biografie niet alleen opgestapeld, maar wist er een monument mee op te richten voor een van de grootste stilisten van de negentiende eeuw. Opheffen De biografie zelf heeft eveneens een literair karakter. Praamstra's beschrijvingen van negentiende-eeuwse steden bijvoorbeeld zijn juweeltjes: 'Op het eerste gezicht was Haarlem een welvarende stad. Wie vanaf de toren van de Sint Bavo op de Grote Markt om zich heen keek, zag tussen de weilanden en duinen en de vele buitenplaatsen van de welgestelde Haarlemmers en ten zuiden van de stad de Haarlemmer hout, een bos doorsneden met wandelpaden en bezaaid met koepeltje, cafés en sociëteiten, en in het midden de hertenkamp Maar achter de idyllische buitenkant ging een verpauperde samenleving schuil. De rust die de stad ademde was de rust van het kerkhof: omstreeks 1850 was Haarlem economisch een vrijwel dode stad.' De structuur van de biografie is die van een Griekse tragedie: de deug delijke held gaat aan één karakterfout ten onder. Want vreemd genoeg was deze zeer intelligente man keer op keer oprecht teleurgesteld dat de mensen die hij zo had aangevallen hem geen leerstoel, eredocto raat, ridderorde of ander eerbetoon aanboden. Hij wilde de Nederlandse literatuur opheffen en derhalve diende iedere schrijver die er niet aan bijdroeg, neergesabeld te worden, zoals Jacob Cats of Willem Bilderdijk. Maar blind voor zijn eigen tekortkoming (makkelijk kritiek geven en die zelf slecht verdragen), eindigde Huet, als zoveel idealisten, als een eenzame en verbitterde balling in het buitenland. Busken Huet was dusdanig gevreesd, dat hem pas na zijn dood de zo welverdiende waardering ten deel viel. Het geval Hasselman Ruim één vijfde van het boek, 150 pagina's, gaan over Huets Indische periode en het 'geval Hasselman'. Praamstra spaart Busken Huet niet in de kwestie. Huet woonde acht jaar lang in Indië als hoofdredacteur van de Java Bode en later van zijn eigen krant, het Algemeen Dagblad van Nederlandsch Indië. Wegens een chronisch gebrek aan democratie leefden de Indische media in de negentiende eeuw per definitie op gespannen voet met het gouvernement - is er in de afgelopen 150 jaar iets veranderd eigenlijk? In de volle overtuiging met een vurig liberaal van doen te hebben, huurde de bekende Indische uitgeverij Van Dorp Busken Huet in voor de Java-Bode. Busken Huet was echter conserva tief en heeft dat op zijn minst verzwegen. Bovendien liet Huet, die zijn hele leven boven zijn stand leefde, zich in het geheim door de minister van Koloniën Hasselman betalen in ruil voor spionageactiviteiten: Has selman wilde van Huet weten hoe hij de Indische pers aan banden kon leggen. Huet was nog geen maand in Indië of hij werd als 'verrader' ontmaskerd. Het schandaal heeft hem de rest van zijn leven achter volgd. Toch lukte het hem carrière te maken in Indië, waar hij zich geleidelijk aan het Indische leven wist aan te passen. Na terugkeer in Europa woonde en werkte hij de laatste acht jaar van zijn leven in Parijs. Naar Nederland wilde hij niet terug. Het land deed hem teveel denken aan een 'oude vrouw uit het volk, die met de armen over elkaar en een stoof onder de voeten, is ingedommeld bij den smeulenden haard'. januari 2008 31 Moesson #08 januari(2).indd 31 19-12-2007 12:

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 31