Deze maand spraken de jongens van Katanja met nancy Echter. nancy bezoekt de maandelijkse samenkomsten van de landelijke Vereniging Indische Na-Oorlogse Generatie (LV-INOG): 'Het verleden van mijn ouders heeft mij sterk beïnvloed.' DOOR TJAAL AECKERUN EN RiCK SCHOONENBERG In het stationsgebouw van Den Dolder, midden op het perron, bevindt zich het sfeervolle atelier van Nancy Echter. Het buiten gebruik geraakte wachtlokaal bezit nog vele nostalgische details: oude symbolen van de Nederlandse Spoorwegen, zoals het metalen wiel met de vleugels. Om de paar minuten stopt of vertrekt er een trein, of raast er één voorbij. 'Ik hoor het niet meer, dat kedoeng... kedoeng... doeng. Ik besef wel dat dit een bijzondere plek is. Alles om mij heen is in beweging, is op weg naar iets of iemand.' Temidden van al die aankomende en wachtende pas sagiers werkt Nancy aan haar sculpturen van klei of was. Daarnaast verzorgt ze workshops en richt ze zich op de styling van wanden en vloeren. Nancy: 'Als jong meisje was ik al bezig met tekenen, knutselen en het verfraaien van kleding. Ik wilde naar de modeacademie. Maar mijn decaan beweerde dat die opleiding absoluut niet voor nette meisjes bedoeld was. Jaren later maakte ik een portret van een overleden oom en ik verbaasde me erover dat mijn tante erdoor geraakt werd. Vanaf dat moment heb ik me allerlei technieken Moesson #08 januari(2).indd 33

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 33