SOEKARNO SOEKARNO 2 VILAN PRUIKJE TOEN EN LATER brieven brieven FOTO INDISCH GEDICHT RE: POËZIEALBUM Met alle respect voor Mary van Delden meen ik negatief te moeten reageren op het artikel 'Het gelijk van Soekarno'. Onzin. Als oorlogsslachtoffer (Japan) en politiek gevangene (Darmo-kamp Soerabaja) weten mijn vrouw en ik wel beter. Ik ben niet alleen een Indo, maar ook van Ambonese afkomst. Misschien ben ik door het laatste nog steeds zo anti Soekarno en Hatta. Nogmaals: met alle respect, maar ik ben het met Mary van Delden totaal oneens. Sinds april 2004 vecht ik om als oorlogsslachtoffer fi nancieel erkend te worden. Soekarno heeft nooit de macht gehad om de Indonesische vrijheids strijder Soetomo's strijdkreet 'Boenoeh belanda' tegen te spreken, laat staan te verzachten. D. Manoehoetoe uit Almere Met stijgende verbazing en ergernis las ik de recensie van het boek Orde in de chaos? van M.C. van Delden. In dat boek schijnt de term bescher ming veelvuldig voor te komen. De schrijfster mag zich dan wel op vele bronnen gebaseerd hebben, het resultaat is eenzijdig. Indien zij zelf in zo'n kamp heeft gezeten, zal ze te jong geweest zijn om het allemaal te begrijpen. Op mijn dertiende jaar heb ik drommels goed gemerkt, dat er van 'bescherming' absoluut geen sprake was. Vanaf het moment dat wij onder bedreiging van bamboespiesen uit huis verdreven werden, tot aan de bevrijding ruim zeven maanden later, was het alleen maar syste matische uithongering en vernedering. Na meer dan een halve eeuw heeft het geen zin om alles weer - voor de zoveelste keer - op te rakelen (en de Indonesische bevolking is hun merdeka best gegund), maar de daden van Soekarno goedpra ten gaat mij toch iets te ver en is op zijn minst 'een beetje dom'. L.J.E. Knechtmans uit Amsterdam Ik had Vilan van de Loo gevraagd of ze bij ons, dagopvang De Cypres, op bezoek wilde komen. Dat heeft ze gedaan (Moesson december, pagina 6). Kennismaking met Vilan en onze Indische ouderen voelde al meteen erg vertrouwd. Geweldig zoals Vilan de sfeer heeft beschreven, want u weet het kan soms een kippenhok zijn als alle ouderen met elkaar babbelen! Ik heb het artikel meteen voorgelezen aan de mensen en zij hebben aandachtig zitten luisteren. De dochter van de Molukse man, die Vilan beschrijft in haar artikel, wist meteen te vertellen dat dit over haar vader moest gaan. Typisch toch! Ze zeiden al, die Vilan moet de volgende keer maar weer komen en dan blijven eten! Namens alle Indische en Molukse ouderen van De Cypres in Nijmegen, heel erg bedankt Vilan. Hedy Schaperkotter, uit Nijmegen Ik kreeg van de enige overlevende (89 jaar) van het gezin waaruit mijn overleden vader kwam, de eerste foto die je ziet. Mijn vader met pruik trad op, met zijn beide zusjes in Palembang. Een ken nis van hun moeder, mijn oma, was pianolerares en bedacht sprookjesvoorstellingen voor publiek. In zo'n kleine plaats - we spreken over 1924 - was niet zoveel te doen, vandaar dat men zelf vertier bedacht. Het 'grote' meisje was hier een boze zuster van Assepoester. Om de kostuums op de kiek vast te leggen, zijn deze drie kinderen op weg naar de voorstelling waarschijnlijk thuis eerst even in vol ornaat gefotografeerd op hun eigen platje. 37jaar later, in 1961 - bij de opening van de Nieuw-Guinea Raad in Hollandia-Haven - liep mijn vader nu zelf naast een bepruikte rechter. Deze kwam uit Port Moresby, Australisch Nieuw- Guinea. Ik herinner mij dat mijn vader hem in werkelijkheid op Clark Gable vond lijken. Een filmster die niet iedereen meer kent in deze tijd. Hij speelde in Cone with the wind, een megatop- per op bioscoopgebied; de film werd langdurig in Den Haag geprolongeerd. Mijn vader is rechts op de foto te zien. De link 'Indië' en 'Nieuw-Guinea' die zijn samengevoegd en de pruiken van toen en later vond ik wel toeval toen ik beide foto's naast elkaar legde. Tina Daniels (via e-mail) Wat was dat weer een goed nummer om het nieuwe jaar te beginnen! Vooral de tempo-doeloe foto op pagina 26 waar ik even op wil reageren. Een prachtfoto die de onbevangenheid, onschuld en blijheid uitdrukt, die onze Indische jeugd was! Maar wat verkocht die toekang nou? Soto, baso, boeboer ajam? Kan iemand mij dat vertellen? Ik djongkokte na schooltijd ook wel eens bij zo'n toekang. Let op: ik had toen wel een broek aan! Eric A. Muller uit Zutphen De redactie heeft meerdere reacties op de brief 'Poëziealbum' gekregen. Het blijkt dat het gebouw op de ansichtkaart niet de I.E.V. school in Bandung is maar een departement van de overheid 'Gedoeng Sate' genoemd. Redactie Moesson februari 2008 Moesson #09 febr(1).indd 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 11