lezers schrijven Tempo Doeloe In 1947 trouwde ik als christenmeisje met een mohammedaan. Doordat we zo verliefd op elkaar waren, dachten wij niet na over hoe het straks in ons huwelijk zou gaan met twee verschil lende godsdiensten. Natuurlijk protesteerden onze ouders. 'Na de geboorte van ons eerste kind begon mijn schoonmoeder telkens over met welke godsdienst de kinderen grootgebracht moesten worden' DOOR MEVROUW E.O. IBRAHIM-DARMAN Allereerst moet er liefde zijn... Mijn man zette zijn zin door. 'Anders trouwen we wel in Singapore', zei hij. Alle protesten werden gelukkig bijgelegd en we trouwden eerst bij de Burgerlijke Stand en daarna, voor mijn man, bij de penghulu (mohammedaanse priester). We kropen eerst voor 6 maanden bij mijn ouders in huis, daarna wilden ze weer terug naar Nederland voor de opleiding van mijn broers en zusje. We verhuisden naar mijn schoonouders, of beter gezegd, naar mijn schoonmoeder, want schoonvader en twee kinderen zaten ook in Nederland voor de schoolopleiding. Het eerste jaar ging het samen wonen met schoonmoeder redelijk goed, maar na de geboorte van ons eerste kind begon ze telkens over met welke godsdienst de kinderen grootgebracht moesten worden. Ik besloot de kinderen de godsdienst van de vader te laten volgen. Ik zou er voor zorgen dat ze een leermeester kregen om ze het lezen en het begrijpen van de Al Quran bij te brengen. En om de gewoonten aan te leren, bijvoorbeeld vijf keer per dag bidden; om vier uur 's ochtends, dan om twaalf uur, om half vier in de middag, om zes uur bij licht, en om acht uur 's avonds de laatste keer. En natuurlijk om mee te doen aan de vastenmaand. Het vasten begint om vier uur in de ochtend en eindigt in de middag tegen de schemertijd, Maghrib heet dit. Er worden dan allerlei lekkernijen gemaakt. Na dertig dagen vasten breekt dan de Lebaran aan, het einde van de vastenmaand. De hele nacht wordt dan een soort drum geslagen. Allerlei lekker eten wordt gekookt voor de gasten, mooie kleren gedragen en de kinderen moeten dan bij de ouders om vergiffenis te vragen (voor wat ze hun ouders hebben aangedaan). Rijke mensen offeren dan allerlei dieren (bijvoorbeeld geiten, koeien en karbouwen) die op de binnenplaats van de moskee geslacht worden en verdeeld aan de arme bevolking. Ook is het verplicht om op pelgrimstocht te gaan naar Mekka, tenmin ste, voor degenen die het zich kunnen veroorloven. De armen kunnen onmogelijk zo'n reis betalen. Men zegt als je deze tocht gemaakt hebt, dat je je plaats in de hemel al gewaarborgd hebt. Kassian voor de armen dan, ja? Na de geboorte van ons tweede kind huurden we een eigen huis. Al les liep op rolletjes. Ik had mijn eigen kerk en ook vaak bijbellezingen thuis. Ik zorgde voor de kinderen tijdens de vastenmaand, Lebaran en andere islamitische feestdagen. En zo zorgden de kinderen en mijn man voor mij op de christelijke feestdagen. Met Kerst werd de kerst boom voor mij versierd en bakten de meisjes (en later mijn schoon dochters) een grote kersttaart. Het hoeft dus geen probleem te zijn om met iemand van een andere godsdienst te trouwen. Allereerst moet er liefde zijn, ook bij het opvoeden van de kinderen. Mijn oudste zoon die heel goed de Quran kan lezen, kondigt geregeld de bidtijden aan in de moskee en ik word hierom zeer gerespecteerd. Op 72-jarige leeftijd ben ik overgegaan naar de godsdienst van mijn gezin. Ik heb een knappe godsdienstleraar genomen om me te onder wijzen in het lezen en schrijven in het Arabisch en de inhoud van de Quran uit te leggen. Binnen het jaar kon ik dit alles, tot verwondering van de islamitische gemeenschap in onze omgeving. Wil je ook in deze rubriek komen, schrijf dan een verhaal over een specifieke gebeurtenis of herinnering uit de tijd van vóór de repatriëring. Schrijf rond de 500 woorden en stuur of e-mail dit - samen met bijpassende foto's - naar Moesson. Iedere maand wordt het beste verhaal geselec teerd. Moesson bedankt mevrouw E.O. Ibrahim-Darman voor haar bijdrage. 26 Moesson #09 febr(1).indd 26

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2008 | | pagina 26